Hur kan sambos få arvsrätt?

Jag har en sommarstuga som står som min enskilda egendom och har så varit genom min tidigare skilsmässa. Sedan ett antal år tillbaka är jag sambo och vill nu att även hon ska ha rätt till stugan. Jag har två söner och min sambo en son. Ur ett rättviseperspektiv vill jag försäkra mig om att min sambo inte blir lottlös och att mina barn får åtminstone 2/3 ifall både jag och min sambo avlider. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt ärver inte sambor varandra. Vill du att din sambo ska ärva dig så måste du upprätta ett testamente. Detsamma gäller om du vill att din sambo son ska ärva dig. Det finns ingen legal arvsrätt i annat fall, förutom för dina barn som ju är bröstarvingar och har rätt till minst sin laglott.

Detsamma gäller för din sambo. Vill hon att du eller dina barn eller någon annan än hennes eget barn ska ärva henne så måste hon å sin sida upprätta ett testamente. Genom ett testamente så reglerar du hur arvet efter dig ska fördelas.

Eftersom det finns formkrav och undantag för bröstarvingar som kan göra testamentet ogiltigt så råder jag dig att kontakta en jurist vid upprättande av testamente. Lawline erbjuder en sådan tjänst HÄR.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare