Hur kan man ta reda på om en person dömts för brott om denne inte finns kvar i belastningsregistret?

Hej. Jag blev dömd till dagsböter för länge sen. Var med ett tag i belastningsregistret men det är nu borta, gåttöver 5 år. Jag har sen dess gjort registerkontroller för några jobb, är med i hemvärnet etc utan prpblem. Nu har jag ett nytt jobb på gång och dom har då gjort en bakgrundskontroll och i den står det att jag finns med i ett ärende hoss åklagarkammaren i en viss stad. Känns inge bra, vad kan dom delge? Varför kommer det upp när brottet inte syns i belastningsregistret?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur det kan komma sig att du inte längre finns i belastningsregistret men att din din potentiellt nya arbetsgivare fått information om att du finns med i ett ärende från åklagarkammaren i en viss stad.

Även om uppgiften om att du dömts för brott gallrats ur ditt belastningsregister, kan vem som helst t.ex. begära ut din dom från tingsrätten som dömde dig till dagsböter. Alla domar är alltså som utgångspunkt offentliga handlingar.

Som du kanske känner till finns det hemsidor som har som affärsidé att tillhandahålla offentliga handlingar för att göra det lättare att ta reda på om någon förekommer i en dom (även om uppgiften inte finns kvar i belastningsregistret), se t.ex. Lexbase eller MrKoll. När den potentiellt nya arbetsgivaren säger att denne gjort en "bakgrundskontroll" förutsätter jag alltså att denne gjort en sökning på ditt namn på någon av dessa hemsidor och på så vis sett att ditt namn förekommer i ett ärende.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare