Hur kan man ta del av registrerade bouppteckningar?

Jag behöver två kopior på bouppteckningen efter XX.

Kan jag få dessa skickade till mig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du önskar få tag på kopior på en specifik bouppteckning.

Kan man beställa kopior på en bouppteckning och, i så fall, var?
I samband med ett dödsfall ska en bouppteckning förrättas (20 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). En bouppteckning är en förteckning över den avlidnes tillgångar och skulder vid dödstillfället (20 kap. 4 § ärvdabalken (1958:637)). Den ska förrättas inom 3 månader från dödsfallet och ska därefter lämnas in till Skatteverket inom en månad från bouppteckningsförrättningen (20 kap. 1 och 8 §§ ärvdabalken (1958:637)). När bouppteckningen har lämnats in till Skatteverket registreras den.

En bouppteckning är, när den har registrerats hos Skatteverket, en offentlig handling varför det är möjligt för var och en att begära ut en kopia av den (se andra kapitlet i tryckfrihetsförordningen (1949:105)). En begäran att ta del av en allmän handling ska göras hos den myndighet vilken förvarar handlingen i fråga (2 kap. 17 § tryckfrihetsförordningen (1949:105)). För att beställa en kopia av en bouppteckning bör du därför vända dig till Skatteverket. Det kan du göra här. Observera dock att Skatteverket endast förvarar bouppteckningar som har upprättats från och med den 1 juli 2001. För att ta del av äldre bouppteckningar måste du vända dig till Riksarkivet. Du kan beställa kopior av sådana bouppteckningar här.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare