Hur kan man som konsument bestrida betalning för en bristfälligt utförd flyttstädning?

Jag beställde ett flyttstäd av en städfirma. Arbetet var så dåligt utfört, jag tror inte nes någon varit i lägenheten och städat så jag skriver till min bekant som varit kontaktperson mellan mig och städfirman (hennes mamma är det som har städfirman) "...// jag anser att det inte ens är städat och definitivt inte flyttstädat! Jag kommer behöva göra om det själv ikväll och kommer inte betala för detta då tjänsten jag beställt inte är utförd. För specifikation kommer jag skicka bilder på de värsta grejerna." Sedan mailar jag 11 bilder som exempel på vad som inte är städat. Nu får jag en faktura i brevlådan, inte på 1500kr som var avtalat utan på 990kr då de gett 34% i rabatt.

Jag vill bestrida denna faktura och undrar hur jag ska gå tillväga? Jag har mailat tillbaka till företaget; "...// Ni städade ju aldrig, jag fick göra det själv. Bestrider denna faktura och har sagt till att jag inte kommer betala." Får till svar att jag "fick en stor del av arbetet utfört, vi har rabatterat fakturan kraftigt. Efter förfallodatum kommer den skickas till inkasso. Därefter till kronofogden." Jag har då mailat tillbaka och bett om en specifikation på det arbete som de påstår att de utfört men får inte längre något svar. Vad ska jag göra nu? Försökte kolla på ARN men fann ingen info ang reklamation av städ. Hur anmäler jag företaget så att beslut ang fakturan kan avgöras? och vem avgör dessa tvister?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flyttstädning är en typ av tjänst som regleras i konsumenttjänstlagen (KtjL). Lagen ställer ett allmänt krav på att tjänster ska utföras på ett fackmässigt sätt, annars är tjänsten felaktigt utförd. En felaktigt utförd tjänst medför att du som beställare kan framställa krav (s.k. påföljder) mot städfirman. I ditt fall bör du kräva hävning av tjänsten enligt 21 § KtjL. Att tjänsten hävs innebär att avtalet mellan dig och städfirman upphör. I samband med hävningen upphör också din betalningsskyldighet. Jag rekommenderar att du gör en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN). En anmälan via ARN:s hemsida är helt gratis och enkel att utföra.

Vad ska din anmälan till ARN innehålla?

Du kommer inledningsvis att få beskriva bakgrunden till din anmälan. Här är det viktigt att du skriver att städningen är felaktigt utförd enligt 9 § och 4 § KtjL samt att du vill häva tjänsten enligt 21 § KtjL. Detta bör du motivera med städtjänsten var så bristfällig att du fick utföra flyttstädningen själv. Det är även viktigt att du berättar att du redan har varit i kontakt med städfirman och har motsatt dig kravet på betalning.

Du måste även skicka in bevisning

Hur det går med dina krav är beroende av den bevisning som du bifogar till din anmälan. I din fråga skriver du att du har dokumenterat den bristfälliga städningen genom foton. Detta är givetvis ett mycket starkt bevismedel som du måste bifoga till din anmälan. Det är även viktigt att du skickar in kopior av den mail-kommunikation som du har haft med städfirman. Har du tillgång till andra bevis som kan vara av intresse för bedömningen bör du även skicka med dessa.

Sammanfattning

Eftersom du har tillgång till bildbevisning så bedömer jag att det finns goda förutsättningar för att du ska lyckas i ARN. Du bör därför snarast möjligt:

1. Göra en anmälan till ARN och,

2. Bifoga kopior på all relevant bevisning.

Övrigt

Du kan även vända dig till konsumentverket via Hallå konsument.

Lycka till!

Om du behöver ytterligare rådgivning så är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04.

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo