Hur kan man påskynda handläggningen av ett ärende hos en myndighet?

Hej

Jag är ensamstående mamma som är folkbokförd och bor i Sverige. Jag och mitt barn som är ett år nu är svenska medborgare. Mitt barns pappa är utländsk och har ansökt om upphålstillstånd till anknytning till oss. Det har gått nu 18 månader sedan han har ansökt på webben. Jag undrar om det finns något som kan påskynda vårt ärende hos migrationsverket, jag har hört att det finns några ärende som tas på förtur och jag vill veta vilka anledningar det kan komma som gör att man får förtur.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtur hos Migrationsverket?

Migrationsverket beviljar inga förturer längre. Enligt information på verkets hemsida handlägger de istället alla ansökningar så skyndsamt som möjligt. Du kan alltså inte påskynda handläggningen på detta sätt.

Påskynda handläggningen på annat sätt

Regler om myndigheters handläggning av ärenden finns i förvaltningslagen. 2018 infördes nya regler i lagen, bland annat 12 § om dröjsmålstalan. Om handläggningen dröjer ger paragrafen sökanden möjlighet att begära att myndigheten ska avgöra ärendet.

För att detta ska kunna ske krävs att minst sex månader ska ha gått från det att ärendet inleddes (dvs. ansökan skickades in). Sökanden kan då skriftligen begära att myndigheten (i detta fall Migrationsverket) ska avgöra ärendet. Myndigheten ska då, inom fyra veckor från den dag då begäran skickades in, antinge avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran. Om myndigheten avslår begäran har sökanden möjlighet att överklaga beslutet till domstol (Förvaltningsrätten).

Eftersom det har gått 18 månader från det att din man ansökte om uppehållstillstånd, kan han enligt 12 § förvaltningslagen begära att Migrationsverket avgör ärendet. Skulle Migrationsverket avslå hans begäran kan ni överklaga det till domstol och där måste verket kunna förklara varför ärendet dröjt så länge. Domstolen kan slå fast att det har skett ett onödigt dröjsmål som gör att Migrationsverket snarast ska avgöra ärendet.

Kom dock ihåg att man bara en gång under ärendets handläggning kan begära att ärendet avgörs. Man kan alltså inte använda sig av 12 § fler gånger. Vill ni påskynda ert ärende i dagsläget är dock detta det enda alternativet. Du hittar blanketten här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare