FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/12/2018

Hur kan man gå tillväga för att utreda om pappan är far till barnet?

Min bror avlider, han har en son som han erkänt vid födseln. Mamman avslutar förhållandet och dom ses inte efter att sonen är 6 månader. Sonen är nu myndig och frågan är, välgrundad då modern enl uppgift vid flera tillfällen uppgett att han inte är pappan. Hur förfar jag för att få till stånd en faderskapsutredning innan bouppteckningen efter min bror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag beklagar sorgen efter din bror, och ska ska göra mitt bästa för att hjälpa dig med din fråga.

Frågor gällande faderskap regeras i föräldrabalken (FB).

Faderskapsutredning
Det finns viss möjlighet för vårdnadshavare att få till en utredning om mannen i fråga, alltså din bror, verkligen är far till barnet. Detta förutsätter att han var gift med mamman till barnet vid barnets födsel och att han har presumerats vara far till barnet, att det kan antas vara någon annan som är far till barnet samt att det är lämpligt i övrigt med en sådan utredning, 2 kap. 9 § FB. Eftersom du beskriver att din bror har fått bekräfta faderskapet vid barnets födsel utgår jag från att detta inte är en möjlighet för er. Istället kan talan väckas om att din bror inte ska anses vara far till barnet.

I första hand ska mannen väcka talan om att han inte är far till barnet
När det gäller talan om att mannen i fråga inte är far till barnet är det enbart en viss krets av personer som har behörighet att väcka sådan talan. I första hand är det mannen i fråga själv som ska väcka talan mot barnet, 3 kap. 1 § första stycket FB.

Om mannen har avlidit kan arvingar ha rätt att väcka talan under vissa förutsättningar
Eftersom din bror inte längre har möjlighet att väcka talan själv finns det viss möjlighet för hans make/maka eller andra arvingar efter honom att väcka talan om att han inte är far till barnet. Talerätten förutsätter dock att mannen i fråga, alltså din bror, varken har sammanbott med barnet varaktigt och inte heller har bekräftat att barnet är hans. Som du beskriver det tycks inte din bror ha sammanbott med barnet, men han har i alla fall bekräftat att barnet är hans efter barnets födelse. Detta medför att du som arvinge inte har rätt att väcka talan om att han inte är far till barnet, och inte heller ev. efterlevande make/maka har rätt att väcka sådan talan, 3 kap. 1 § andra stycket FB.

Alltså, eftersom din bror har bekräftat att barnet är hans, har varken du som arvinge eller ev. make eller maka rätt att väcka talan om att din bror inte är far till barnet.

Barnet har emellertid rätt att väcka talan mot er arvingar om att din bror inte skulle vara pappa till barnet, 3 kap. 2 § FB. Det är dock den enda vägen att få till stånd en utredning om huruvida din bror var far till barnet eller inte.

Hoppas att du har fått hjälp med din fråga. Ta hand om er nu!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare