FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/03/2022

Hur kan man gå till väga om barnet vägrar att flytta till sin vårdnadsförälder?

Hej vi har ett knivigt läge. Har ett barn i tonåren som flyttat till mig. Vi klarar inte av honom längre och mamman tar gärna igen honom men han vägrar. Vad kan vi göra? Kan vi skriva på flytt och ordna så polis hämtar honom? Vi bor långt från varandra och vi kan inte få upp honom på något sätt då han vägrar. Han missköter skolan och vi kan inte ens sätta regler längre han blir fysiskt aggressiv eller slår sönder hela huset. Hur ska vi göra för att få upp honom till mamman?

Kan man säga upp vårdnaden och begära polis hämtning? Jag och mamman är överens men han går inte få iväg!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och mamman till barnet har möjlighet att tillsammans avtala om vart barnet ska bo (6 kap. 14 a § andra stycket föräldrabalken, FB) och vem av er som ska ha vårdnad om barnet (6 kap. 6 § FB). Även om ni är överens behöver dessa avtal godkännas av Socialnämnden och du kan få hjälp av din kommun med att skicka in och få godkänt dessa avtal. Alla bedömningar som görs kring vårdnad av barn och barnets boende görs med beaktande av barnets bästa (6 kap 2 a § FB) och barnet har rätt att framföra sina åsikter och dessa tillmäts betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 b § FB). Eftersom ditt barn är tonåring kommer hans åsikter troligtvis att väga relativt tungt och socialnämnden kommer därmed sannolikt i sin bedömning beakta barnets egen vilja innan de godkänner avtalet.

Du är försörjningsskyldig tills dess att barnet fyller 18 år (7 kap 1 § FB) och kan därför inte begära avhysning eller liknande genom Kronofogdemyndigheten. Polishämtning är en åtgärd som används främst i vårdnadstvister då en förälder vägrar lämna barnet till den andra föräldern. Polishämtning kan även användas efter att ett beslut fattats av socialnämnden om att tvångsomhänderta ett barn. Polishämtning av barn är ovanligt och man vill i regel inte besluta om denna åtgärd eftersom den är så pass ingripande.

I ditt fall skulle jag rekommendera dig att i första hand vända dig till socialtjänsten i din kommun. Där kan du och din familj få stödåtgärder som kan främja samarbete mellan er föräldrar och barnet (3 kap. 1 § socialtjänstlagen). Socialtjänsten kan även rekommendera hur ni ska gå till väga framöver.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare