FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal16/05/2018

Hur kan man förvärva en fastighet?

Mor äger hus. Tre barn. Ett barnbarn vill ta över/köpa/ärva/få huset nu och betala marknadspris. Hur gör vi på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att huset är en fastighet. Om barnbarnet vill köpa fastigheten, eller om din mor vill ge den till denne som en gåva, ska vissa formkrav vara uppfyllda. Detta behandlas utifrån jordabalkens (JB) 4 kapitel.

Köp av fast egendom:

För köp av fast egendom måste en köpehandling upprättas. Där ska säljarens (din mors) och köparens (barnbarnet) underskrift framkomma. Vidare ska handlingen innehålla en uppgift om köpeskillingen och en förklaring av din mor att fastigheten överlåtes till barnbarnet (4 kap. 1 § 1 stycket JB).

Gåva av fast egendom:

I fråga om gåva av fast egendom gäller samma bestämmelse (4 kap. 1 § 1 stycket JB). Det är alltså samma formkrav som ska vara uppfyllda (se 4 kap. 29 § JB).

Arv/testamente:

Angående frågan om arv misstänker jag att det barnbarnet vill är att din mor ska upprätta ett testamente där han står som testamentstagare till fastigheten. Regler om upprättande av testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Om det är så att din mor vill upprätta ett testamente så ska hon göra det skriftligen och med två vittnen. Din mor måste alltså upprätta testamentet när båda vittnena är närvarande. Dessa måste också skriva under testamentet men behöver inte veta dess innehåll. (10 kap. 1 § ÄB).

Lagfart:

Ni bör tänka på att barnbarnet bör ansöka om lagfart så snabbt som möjligt efter överlåtelsen, senast 3 månader efter att fastigheten har överlåtits (20 kap. 1 – 2 §§ JB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare