FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2022

Hur kan långivare få tillbaka egendom av låntagare?

Hej! Jag sålde 2 st båtar i juli förra året. Köparen fick låna båtvagnarna. Nu vill köparen inte lämna tillbaka vagnarna. Hur går jag tillväga? Finns inget skrivet. Har bara att köparen betalat för båtarna på Swish historik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt har du sålt två båtar och tillät köparen att låna dina båtvagnar. Köparen har inte lämnat tillbaka vagnarna sedan denne fick låna dem juli förra året och har efter ditt krav om att lämna tillbaka dem vägrat att göra så. Köpet fullgjordes genom en swishbetalning från köparen till dig och bortsett från det finns inget skriftligt avtal. Jag förutsätter även att du och köparen handlat i egenskap utanför näringsverksamhet som privatpersoner.

Tillämpningsområde

För att inledningsvis besvara din fråga kan jag konstatera att enligt avtalslagen 1 § finns inga särskilda formkrav för avtal och därav är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga avtal. Däremot är muntliga avtal betydligt svårare att bevisa eller styrka och därmed kan omständigheter såsom pris behöva beaktas för att på ett mer objektivt se till vad som vore rimligt enligt avtalet. Jag förutsätter alltså att köparen av båtarna hävdar att båtvagnarna ingått i köpet av båtarna. Jag ser ingen anledning att anta att du inte varit tydlig med att köpet bara gällde båtarna och att båtvagnarna enbart lånades ut. Ytterligare en utgångspunkt från avtalstolkningen kan utgå från vad köparen med fog kunnat förvänta sig enligt köplagen 17 § 3 st. och då kan omständigheter som sedvana och köparens övriga intryck tas in för avtalstolkningen.

Avtalstolkning

På grund av att ni inte har ett skriftligt avtal kommer i första hand en avtalstolkning behöva göras i och med att köparen motsätter sig det du anser att ni avtalat om. Avtalstolkningen baserar sig i allra högsta grad på omständigheter, vilket i stort sett inte framgår av din fråga. Jag kan trots bristen på de särskilda omständigheterna kan jag konstatera att särskilt priset tenderar vara av högt värde till avtalstolkningen. I ditt fall skulle det betyda att priset som köparen betalade för båtarna borde motsvarat båtarna ensamt och inte ett sådant pris som skulle motsvara värdet för båtarna och båtvagnarna. Om värdet för båtarna och båtvagnarna skulle motsvara det priset som köparen betalade, så blir det betydligt svårare att hävda att båtvagnarna inte skulle ingå i köpet. Det som även kan påverka avtalstolkningen är om det kan anses sedvanligt att båtvagnar säljs tillsammans med båtarna. Jag har inte hittat något stöd för att det skulle vara fallet och än mindre att det skulle vara så mellan privatpersoner. För övrigt har jag inga omständigheter som jag kan bedöma angående avtalet.

Låntagarens skyldigheter

En annan aspekt på problemet kan vara att om ni inte avtalat om tid för återlämnandet av båtvagnarna. Med hjälp av en analogisk tolkning av 5 § skuldebrevslagen så blir köparen skyldig att lämna tillbaka det han har lånat när du som borgenär kräver det.

Vad du kan göra

Det jag ser att du har möjlighet att göra nu är att kräva att köparen lämnar tillbaka båtvagnarna med hänvisning till de lagrum jag tidigare listat, alternativt kan du polisanmäla köparen för antingen stöld enligt brottsbalken 8 kap. 1 §, eller olovligt förfogande enligt brottsbalken 10 kap. 4 §. Du har även möjlighet att ansöka om handräckning hos kronofogden för att utkräva din egendom, vilket du kan läsa mer om här.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare