Hur kan jag testamentera till mina barnbarn?

Vill att mina 4 barnbarn ska ärva mig vid mitt frånfälle.(maken är död).

Tänker skriva att min innersta önskan är att mina 2 söner avsäger sig sin arvslott,

1/4 vardera, till förmån för sina barn. Tänkte skriva att Testamentet ej får bestridas.

Om de bestrider testamentet, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller testamente finns det något som heter laglott. Det är ½ av arvslotten. Dvs att om din kvarlåtenskap uppgår till 100 000 kr och du har 2 söner så är vardera sons arvslott 50 000 kr. Laglotten skulle då vara 25 000 kr till varje son. Laglotten är lagstadgat (7 kap. 1§ Ärvdabalken) och arvingarna har alltid rätt till den.

Skulle du alltså göra ett testamente där du ger allt till dina barnbarn att dela på så har dina söner en möjlighet att kräva att få ut sin laglott. Det är dock allt de kan få, resten skulle delas upp mellan dina barnbarn.

Det är troligtvis det enda sättet de skulle bestrida ditt testamente på och det skulle bara innebära att de får sin laglott, medans resten går till barnbarnen.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare