Hur kan jag skydda min laglott?

https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1Hej!

Kan en förälder skänka sin bostad eller pengarna från bostaden vid försäljning till det ena barnet och komma undan med det enbart genom att skriva att det ska vara en gåva och inte förskott på arv? Om det är uppenbart att föräldern gör detta enbart för att det andra barnet ska bli utan? Kan man bestrida sånt?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett sådant fall kan man göra två möjliga invändningar enligt ärvdabalken (ÄB):

1. Att gåvan ska ses som förskott på arv (ÄB 6 kap. 1 §).

2. Att gåvan ska jämföras med ett testamente och därmed skall ogiltigförklaras för att skydda laglotten (ÄB 7 kap. 4 §).

Jag kommer gå igenom båda fallen.

1. Förskott på arv

Genom att skriva att det inte ska ses som förskott på arv, ska bostaden inte avräknas.

Detta är alltså inte en möjlig invändning i ditt fall

2. Laglottsskyddet

Det saknas omständigheter för att jag ska kunna göra en grundlig bedömning av ditt fall. Men det finns 2 möjliga alternativ som jag tänker kan vara aktuella här.

a) Bostaden gavs bort kort inpå förälderns bortgång med syfte att fördela egendomen (orättvist).

b) Bostaden gavs bort under förälderns livstid med syfte att föräldern skulle fortsätta att bo i den som vanligt, tills bortgången.

I båda fall anser man då att gåvan ska ses som ett testamente. I och med detta kan du klandra gåvan eftersom den inskränker på din rätt till laglott. Bara för att förtydliga så är laglotten hälften av arvslotten (alltså hälften av det du skulle ha ärvt utan gåvor och testamente).

Vad kan du göra nu?

Vill du skydda din laglott måste du väcka talan mot det syskon som mottog gåvan inom ett år från bouppteckningens slut.

Naturligtvis kan du även försöka prata med ditt syskon och lösa det utan domstolens inblandning, vilket är mindre smärtsamt och billigare för er båda. Jag förstår dock att detta kanske inte är möjligt, men vill påpeka det ändå.

Jag hoppas att detta var hjälpsamt för dig. Skulle du behöva ställa fler frågor kan du göra det genom att skicka in gratisfrågor, eller genom att använda våra andra tjänster. Jag önskar dig i alla fall lycka till med ärendet!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare