Hur kan jag säkerställa att inkassobolaget har rätt att driva in pengar?

Hej

Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som utger sig för att vara just ett inkassoföretag utan att, enligt Datainspektionens lista, ha det tillståndet. Är detta juridiskt korrekt eller brottsligt. Vad bör jag göra?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga ger datainspektionen allmänna råd hur inkassoverksamhet ska fungera. Dock är dessa allmänna råd inte juridiskt bindande utan enbart rekommendationer som brukar följas av inkassobolagen.

Vad är ett inkassobolag?
När en person inta kan betala sina räkningar, kan en tredje part ta över ansvaret att driva in den obetalda skulden. Inkassobolag är specialiserade på att driva in fakturor med högra risk att inte bli betalda.

Vilka får bedriva inkassoverksamhet?
Enligt Inkassolagen (se här) spelar det ingen roll om indrivningen sker av bolaget som har direkt fordran på personen eller om ett annat företag tar över samma fordran. Dessa företag omfattas av Inkassolagen. För att bedriva inkassoverksamhet krävs enligt 2§ Inkassolagen ett tillstånd som godkänns av Datainspektionen. Dock finns det bolag som undantas från tillståndsplikten, exemplevis banker och kreditmarknadsbolag.

Mitt råd till dig
För att vara på den säkra sida skulle jag rekommendera dig att kontakta Datainspektionen kundtjänst för vidare rådgivning huruvida företaget har rätt till att driva in fordringar och om företaget är tillståndspliktigt eller inte. Kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått lite vägledning!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare