Hur kan jag kräva betalning för förfallna månadshyror av hyresgäst? Hur kan man återfå mitt uppsagda hyreskontrakt?

Hej! Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand och inte fått betalt för två månadshyror.

Jag har dock inte värdens godkännande, men jag har skrivit kontrakt med min hyresgäst.

Jag bor inte längre i lägenheten, jag blev av med kontraktet för att min hyresgäst inte hade visat mig den skriftliga varningen när värden kom på att jag hyrt ut den utan lov.

Vad gäller, kan jag få betalt ändå, och få tillbaka kontraktet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du ifall du kan få tillbaka ditt kontrakt från hyresvärden, samt få betalt för två förfallna månadshyror från din hyresgäst.

För att besvara din fråga på bästa sätt ska jag dela in mitt svar i två delar.

- Vad gäller avseende kontraktet
Vid andrahandsuthyrning av bostadslägenhet gäller att man ska få styrelsens/hyresvärdens samtycke (7 kap. 10§ bostadsrättslagen). Då du inte har fått styrelsens/hyresvärdens samtycke, har de befogad anledning att säga upp ditt kontrakt.

Du ska dock få en skriftlig varning och chans att kunna rätta dig efter denna. Innan underrättelsen från styrelsen/hyresvärden gjorts, får inte något eventuellt förverkande av lägenheten ske (7 kap. 20§ st 3 bostadsrättslagen).

I ditt fall utfärdades en skriftlig varning, men du fick aldrig tillgång till den. Det är styrelsens/hyresvärdens uppgift att se till att du får tillgång till varningen. Då de visste att de bodde en hyresgäst hos dig, och att du således inte befann dig i lägenheten, skulle de exempelvis kunnat kontakta dig via telefon för att meddela dig om att en skriftlig varning har utfärdats. På denna grund kan du vända dig till Hyresnämnden och söka rättelse, då du faktiskt aldrig har fått tillfälle att rätta dig efter den skriftliga varningen.

- Vad gäller avseende de förfallna månadshyrorna
För att kräva betalning för de förfallna månadshyrorna kan du vända till Kronofogdemyndigheten, som kommer kontakta din hyresgäst avseende detta ärende. Oavsett om andrahandsuthyrningen har varit befogad eller inte, så spelar inte detta någon roll vad gäller betalning av förfallna månadshyror.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare