Hur kan Jag köpa ut min sambo?

Hej!

Jag ska köpa ut min sambo från vår lägenhet. Vid utköpet, görs det med mäklare eller med bankman? Hur lång tid tar ett utköp om vi är överens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns framförallt två sätt man kan gå till väga när du ska köpa ut din exsambo ur huset. Jag antar att ni äger 50% vardera av lägenheten.

Genom bodelning:

När man avslutar ett samboskap kan man göra en bodelning om någon av er begär det, men det är inget krav på det (8 § sambolag). För att bostaden då ska omfattas i en bodelning krävs att den är införskaffad för att användas gemensamt (3 § sambolag). Om ni båda är överens om att det är du som ska köpa ut din sambo så ger ni bostaden ett marknadsvärde. Detta gör man med fördel genom att ta hjälp av en mäklare som anger vad huset har för marknadsvärde, detta utgör försäljningspriset. Sen från den vinsten som skulle uppkommit beräknar ni en fiktiv reavinstskatt på 22 % (den är endast fiktiv eftersom det inte sker en försäljning utan en bodelning) som dras av från marknadsvärdet. Sedan delas den summan lika er emellan och det blir det belopp som du ska ersätta sambon för hans eller hennes del av lägenheten.

Jag har här nedan ett exempel:

Försäljningspris 2 000 000 kr = Marknadsvärde + renoveringskostnader – mäklarkostnader

Inköpspris 1 500 000 kr = det ni köpte huset för

Försäljningspris 2 000 000 – Inköpspris 1 500 000 = Vinst 500 000 kr

Reavinstskatt: 22 % av vinsten 500 000 = 110 000 kr

Nettovärde: Försäljningspris 2 000 000 – reavinstskatt 110 000 = 1 890 000

Det du ska lösa ut ex-sambon med: 1 890 000 / 2 = 945 000 kr

Utan bodelning

Eftersom en bodelning vid avslutande av samboskap inte krävs enligt lag så kan du och din sambo även komma överens själva om hur ni ska genomföra köpet. Det gäller även om den inte införskaffats för gemensamt bruk men ni äger 50 % ändå (t.ex. om den ena av er köpte in er i den andres bostad). Då kommer dock din sambo som blir utköpt behöva betala skatt på den eventuella vinst hon gör (44 kap. 13 § inkomstskattelag).

Hur långt tid ett utköp tar är svårt att bedöma då det skiljer sig från fall till fall. Men är ni båda överens om att du ska köpa ut din sambo, väljer ni att kontakta en mäklare då kommer mäklaren ge bostaden ett mäklarvärde. Hur långt tid det tar för mäklaren kan du fråga mäklaren om.

Med vänliga hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare