Hur kan jag göra mina barn arvlösa, om det är möjligt?

Mina barn har brutit med mig för flera år sedan och jag vill inte att de ärver mig p.g.a. deras elakhet. Jag är gift med en ny man som jag bor tillsammans med men som är skriven på annan adress. Kan jag skänka min bostad och mina tillgångar till min man och min mans barn och skriva ett äktenskapsförord om att vid eventuell skilsmässa så går detta tillbaka till mig?

Vad finns det för lösning så att mina barn inte ärver något från mig? Kan jag avsäga föräldraskapet nu när de är vuxna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om arv, blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig för att besvara din fråga.

Varför du inte kan göra dina barn arvlösa:

Du kan inte testamentera bort ditt barns laglott. Laglotten utgör halva arvslotten, det vill säga hälften av de arv som barnet skulle få om inget testamente finns, enligt 7 kap 1 § ÄB. Om du skulle skriva ett testamente och där testamentera bort dina barns arvsrätt, kan barnen begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott och den del som de har rätt till, enligt 7 kap 3 § ÄB.

Vidare finns ett laglottskydd, för dina bröstarvingar (barn), för att du som förälder inte ska kunna ge bort dina tillgångar i gåva och kringgå laglotten från dina barn. Denna regel hittas i 7 kap 4 § ÄB. För att denna bestämmelse ska bli tillämplig måste gåvan kunna likställas med ett testamente och där två typer av gåvor avses, dels dödsbäddsgåvor och gåvor som inte är betungande för givaren.

Med dödsbosgåvor förstås egendom som skänkts när givaren ligger för döden eller då man trott att döden varit nära. Icke betungande gåvor är sådana som ges som gåva, men som inte medför någon förändring av dispositionen förrän efter givarens död.

Om du skulle ge bort alla dina tillgångar, som avses i 7 kap 4 § ÄB, till din man, kan dina barn sedan kräva tillbaka de gåvor från din man när du sedan dör. Den viktigaste förutsättningen för detta är att gåvan ska ha kränkt dina barns rätt till laglott. Och för att ta reda på detta ska man undersöka hur kvarlåtenskapen hade beräknats om dina tillgångar inte hade givits bort och se till det värde som gåvan har vid tiden för dödsfallet (och inte vid gåvotillfället). För att dina barn sedan ska kunna göra sin rätt mot din man och begära tillbaka gåvorna, ska det göras inom ett år från det att bouppteckning efter dig avslutades.

Om dina tillgångar som du ger din man inte skulle räknas in under ordalydelsen i 7 kap 4 § ÄB, kan dina barn inte göra något åt detta. Därmed kan du ge bort dina tillgångar till vem du önskar utan begränsningar. Vidare innebär dessa gåvor ett förskott av arv till din man. Dock kan detta förskott tas bort genom att det i gåvobrev anges att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv.

Sammanfattande svar

I fall du skulle upprätta ett testamente och därmed testamentera bort dina barns laglotter, kan dina barn efter din bortgång jämka testamentet och därefter få rätt till sina laglotter, vilket i ditt fall leder till att ett testamente inte är så gynnande för ditt önskemål. Du kan dock under din livstid fritt förbruka dina tillgångar eller ge bort dem till vem du vill, om de berörda tillgångarna inte faller in under det förstärkta laglottskyddet.

Jag önskar dig lycka till och om du skulle ha några vidare funderingar råder jag dig till att kontakta någon av våra jurister här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Maja TryggRådgivare