Hur kan jag ge min dotter en gåva som inte kan utmätas?

Min dotter har skulder hos kronofogden. Jag vill köpa bostad åt henne för ungefär lika stor summa som skulden är på ( 400 000-500 000 kr). Jag vill att hon ska stå som ägare. Går detta att lösa utan att kronofogden tar huset?

Mvh K.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Mina utgångspunkter

Jag utgår ifrån att du vill köpa en bostad till din dotter som gåva, och att du vill att gåvan varken skall kunna tas i anspråk av Kronofogdemyndigheten eller ingå i en eventuell konkurs. Jag utgår vidare ifrån att du vill köpa en fastighet till din dotter (alltså fast egendom).

Gåvor med överlåtelseförbud får ej utmätas

I 5 kap 5 § utsökningsbalken framgår att egendom, som på grund av föreskrift i gåva inte får överlåtas (säljas vidare), inte heller får utmätas för skuld. Bestämmelserna i 3 kap 3 § konkurslagen innebär att gåva med överlåtelseförbud inte heller kan ingå i en konkurs.

Hur du gör gå tillväga för att ge din dotter en gåva som inte kan utmätas

En gåva, som på grund av villkor i gåvohandlingen (gåvobrevet) inte får överlåtas, får alltså inte heller utmätas. För att ge din dotter en bostad och trygga denna mot utmätning, rekommenderar jag följande tvåstegsplan:

1. Köp fastigheten ifråga för egen räkning, så att du blir ägare.

2. Upprätta sedan ett gåvobrev och skänk fastigheten till din dotter. Regler om gåvohandling finns i jordabalken - för att gåvan skall vara giltig, krävs att gåvohandlingen har din och din dotters underskrift samt en förklaring att du skänker bort fastigheten (4 kap 1 § jordabalken). Det är också utomordentligt viktigt att du tar med överlåtelseförbudet i gåvohandlingen; glömmer ni detta, blir överlåtelseförbudet ogiltigt och fastigheten kan utmätas (4 kap 3 § första stycket tredje punkten JB).

Gör du detta, så har du gett din dotter en bostad som är tryggad mot såväl utmätning som konkurs.

Notera att det måste vara specifikt ett överlåtelseförbud som intas i gåvohandlingen. Detta får absolut inte förväxlas med ett s.k "utmätningsförbud" (d.v.s "Denna fastighet får inte utmätas för min dotters skuld"). Ett sådant, till skillnad från ett överlåtelseförbud, saknar i princip verkan.

Jag rekommenderar starkt att du anlitar en jurist för att upprätta kontrakten, eftersom det rör sig om relativt komplicerade saker, och små fel kan få stora konsekvenser.

Sammanfattning

Egendom, som på grund av föreskrift i gåva inte får överlåtas, får inte heller utmätas. Jag rekommenderar att du köper en fastighet och sedan skänker bort denna till din dotter, med förbehåll i gåvohandlingen att egendom inte på några villkors vis får överlåtas. Om ni gör detta korrekt, får det effekten att din dotters nya bostad inte kan utmätas.

Jag rekommenderar som sagt att du anlitar en jurist för att upprätta kontrakten; fel i köpehandlingen eller gåvohandlingen kan få obehagliga konsekvenser såväl för din dotter som dig.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare