Hur kan jag gå tillväga vid vårdnadstvist?

Det gäller vårdnad o boende.

Den andra föräldern( boendeförälden) vägrar samarbeta. Vägrar gå på samarbetssamtal,svarar inte på sms och samtal( som alltid handlar om barnet)

Han kan inte vara boendeförälder då han änvänder det som ett maktspel.Har jag rätt?

Finns en gammal dom ( 4 år) om vårdnad o boende. Den borde ändras ,hur kan jag göra?!

Vill ju bara min sons bästa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att utgångspunkten är att du strävar efter att upphäva en gammal dom om boendeföräldrar då du upplever att barnets pappa inte varit samarbetsvillig under vårdnaden.

Regler om vårdnad och umgängesrätt återfinns i 6 kap Föräldrabalken (FB).

Umgängesrätt

Barnet har rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med enligt 6 kap 15 § FB. Detta eftersom en god kontakt med båda föräldrarna främjas eftersom detta anses vara för barnets bästa. Du har alltså rätt till umgänge. Så länge beslutet om umgängesrätt finns kvar, har du denna möjlighet till umgänge, trots en tids uppehåll. I den här situationen är ett alternativ att begära nytt beslut angående umgänges- och boendefrågan.

Ändring av vårdnaden

Enligt 6 kap 5 § FB kan domstolen besluta att vårdnaden ska vara gemensam eller tilldelas en av föräldrarna på talan av en eller båda föräldrarna. Vid en sådan bedömning står först och främst barnets bästa i fokus, men också föräldrarnas förmåga att samarbeta. Vid bedömning av barnets bästa tar man hänsyn till:
1. Om det finns risk att barnet på något vis råkar illa ut och dess psykiska eller fysiska hälsa påverkas.
2. Barnets behov av att ha en nära och god kontakt med båda föräldrar.
3. Barnets ålder samt mognad.

Vad kan du göra?

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med socialnämnden i din kommun eftersom de kan erbjuda er samarbetssamtal och familjerådgivning. Det föreligger således en skyldighet för kommunen att vara er behjälpliga i denna situation.

Du kan även läsa mera om ansökan om ändring av vårdnaden på domstolsverkets hemsida: http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/

Linnéa CarnrotRådgivare