Hur kan jag gå tillväga gällande förvaltning av barns arv?

Hej

Jag har ett barn med en tidigare sambo. Vi var aldrig gifta och vi har redan separerat och löst den biten med bodelning.

Jag skulle vilja att om jag avlider före mitt barn (vilket förhoppningsvis blir så) så vill jag att all min egendom, alla försäkringspengar, pensionsförsäkringspengar mm ska gå till min dotter och enbart till henne.

Hur gör jag detta? jag hörde talas om att det ex när det gäller pengar från mina tillgångar/pension/försäkringar mm så kommer mitt barns far få ansvara/förvalta för de pengarna tills mitt barn blir myndigt, om jag avlider före hennes myndighetsdag.

Detta vill jag inte....jag vill att pengarna ska vara låsta till mitt barn ända tills den dagen hon är myndig/mogen nog att hantera dem. Hur gör jag detta och kan jag sätta en särskilt ålder då mitt barn ska få detta?

Jag vill också att allt som hon ärver av mig ska vara hennes enskilda egendom när/om hon blir sambo eller gifter sig framöver och jag inte är i livet. Det ska även finnas dokumenterat detta. Hur gör jag detta för att skydda henne från att det ska ingå i bodelning om hon framöver separerar?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Hur kommer arvet att fördelas?
Eftersom du beskriver att du aldrig var gift med din tidigare sambo, har din tidigare sambo inte någon rätt till arv när du avlider. Sambor eller tidigare sambor har nämligen ingen arvsrätt, utan det är enbart makar som omfattas av arvsrätten.

Om bodelningen är klar så har din sambo sin egendom, och du har din egendom. Det är enbart därför enbart din egendom som blir föremål för arv när du avlider.

Enligt den legala arvsordningen är det i första hand ditt barn som kommer att ärva all din egendom och liknande som du räknar upp. Det innebär att utan att du gör något särskilt kommer din egendom att tillfalla din dotter, 2 kap. 1 § ÄB.

Däremot förekommer det regler säger att din dotter själv inte får förfoga över pengarna eller egendomen förrän hon är 18 år och myndig, 9 kap. 1 § Föräldrabalken. I dessa lägen är det som huvudregeln förmyndaren, alltså troligen din tidigare sambo (10 kap. 2 § Föräldrabalken), som ska förvalta din dotters tillgångar tills hon är myndig, 12 kap. 1 § Föräldrabalken. Du har dock valmöjlighet gällande vem som ska förvalta arvet fram tills dess att din dotter är myndig.

Du kan själv välja vem som ska förvalta arvet
Genom att skriva ett testamente med ett särskilt villkor om att egendomen ska stå under förvaltning av någon annan än förmyndaren samt att det ska vara utan bestämmanderätt för förmyndaren, kommer de tillgångar som omfattas enligt testamentet, men även av förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande, att förvaltas av den personen som du anger i testamentet. Detta kallas för särskild förvaltning, 12 kap. 1 § Föräldrabalken.

Vad kan du göra?
Det du ska göra för att ditt arv ska förvaltas av någon annan än din tidigare sambo tills dess att din dotter blir myndig är att:
- Upprätta ett testamente.
- I testamentet kan du ange att all din egendom, dina försäkringspengar, pensionsförsäkringspengar och liknande ska gå till din dotter (detta faller sig dock naturligt enligt den legala arvsordningen).
- I testamentet ska du ange som villkor att egendomen ska stå under förvaltning av en viss person som du har förtroende för.
- I testamentet ska du ange att förmyndaren (din tidigare sambo) inte ska ha någon bestämmanderätt över tillgångarna.
På så sätt kan du anordna en särskild förvaltning där du själv får välja vem som ska förvalta tillgångarna tills dess att din dotter är myndig, 12 kap. 1 § Föräldrabalken.

Du har även möjlighet att ange som villkor i testamentet att din dotter själv ska få råda över egendomen även innan hon har fyllt 18 år. Man säger att hon då får råda över kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. I så fall ska även detta anges i testamentet som ett särskilt villkor. För att förhindra att din tidigare sambo ska kunna vända sig till överförmyndaren och omhänderta kvarlåtenskapen skulle jag dock oavsett råda dig uppställa villkor om en särskild förvaltare, om det är så att du inte vill att din tidigare sambo ska kunna blanda sig i tillgångarna, 9 kap. 3-4 §§ Föräldrabalken.

Hur upprättar man ett testamente?
När du ska upprätta ett testamente bör du tänka på att det finns vissa formkrav för att testamentet över huvud taget ska vara giltigt (dessa anges 10 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Formkraven är att:
- Testamentet ska vara skriftligt
- Två personer samtidigt ska bevittna det skriftliga testamentet
- Vittnena ska båda skriva under att de har bevittnat handlingen
- Du som testator ska skriva under testamentet
- Din underskrift ska bevittnas av dina två vittnen
Vidare beskrivning av upprättandet av testamentet hittar du i 10 kapitlet Ärvdabalken.

Om du känner dig osäker på hur du ska gå tillväga är du även välkommen att vända dig till Lawline för hjälp att upprätta ditt testamente i enlighet med formkraven och för att få hjälp att anordna en särskild förvaltare.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare