FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/04/2021

Hur kan jag få min före detta man/hustru att flytta ur huset som är min enskilda egendom?

När måste den man skilt sig ifrån flytta om bostadsrätten är min enskilda egendom. Vad kan man göra om denna person inte flyttar?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om du har skilt dig men den som du har skilt dig ifrån vägrar att flytta ifrån den fastighet som dessutom är din enskilda egendom. I mitt svar till dig kommer jag inleda med att visa vilken betydelse det har att fastigheten är din enskilda egendom. Vidare i mitt svar kommer jag visa hur man kan gå tillväga för att få bort någon från ditt hus. Slutligen kommer lite råd.

Den lag som kommer vara relevanta att till en början titta på är äktenskapsbalken (ÄktB).

Huset är enskild egendom, vad betyder det?

När man skiljer sig skall som utgångspunkt all egendom delas mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB). Att du däremot har huset som din enskilda egendom innebär att detta hus inte kommer att delas på vid en eventuell bodelning (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB). Huset är alltså ditt och den person som du skiljer dig ifrån har inte en rätt till bostaden, vilket gör att du bestämmer helt och hållet över ditt hus.

Vad kan man göra om hen vägrar att flytta?

Om din före detta man eller hustru vägrar att flytta så behöver du en dom eller ett beslut på att du faktiskt har rätt till fastigheten. Det kan ni enklast få till genom att gå till tingsrätten och få en bodelningsförrättare. Ansökan gör ni på domstolens hemsida.

När ni väl har fått det bestämt att bostaden är din, då kan du söka om verkställighet hos Kronofogdemyndigheten. Detta innebär att de kommer vidta de åtgärder som krävs för att få din före detta man eller hustru att flytta eftersom de har som uppgift att verkställa beslutet som kommer från bodelningsförrättaren.

Rekommendationer

Det jag rekommenderar dig att göra är att kontakta domstolen för att få en bodelningsförrättare. Jag rekommenderar dig även att kontakta Kronofogden för att veta mer om deras process och vad som krävs av dig för att de skall hjälp dig att få ditt ex att flytta.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så får du inte tveka på att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare