Hur kan jag få hjälp med att ta tillbaka mina saker

Jag har separerat från ett särboförhållande p.g.a otrohet. Min särbo köpte en båt vilken jag har inrett och betalat alla saker i, matporslin m.m. Jag har kvitto på alla mina saker men han vägrar nu att lämna tillbaka dessa, även det jag har i hans hem. Finns det någon hjälp jag kan få?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om någon vägrar att ge dig tillgång till eller lämna ut dina saker finns det möjlighet att begära hjälp från kronofogden. Det kallas handräckning. Det finns reglerat i Lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Det finns två former av handräckning. Vanlig och särskild. Vanlig framgår av 3 § i lagen och särskild handräckning framgår av 4 § i lagen.

I din situation verkar båda typerna av handräckning kunna göras gällande. Vilken du begär måste du i så fall välja själv. Om du har bra bevis om att sakerna är dina och vill få beslut om att sakerna ska hämtas genast då finns det skäl att välja särskild handräckning. Är du osäker på vad du ska välja för form av handräckning kan du säkert ringa till kronofogden och fråga om råd.

Om det skulle bli en tvist om sakerna i domstol kan frågan bli aktuell om du lånat ut sakerna eller om du faktiskt gett bort sakerna som gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare