Hur kan jag få hjälp att indriva en (privat) skuld?

Hej min flickvän och jag blev lurad av en kompis på massa pengar och vi vet ej hur vi ska göra nu han är fursunen och vi får inte tag på han kan berätta mer om vi kan talas vid mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Lawline.

Om någon är skyldig dig pengar kan du kontakta kronofogden för att få hjälp att fastställa skulden. Detta gör man genom att ansöka om något som kallas för betalningsföreläggande. Det kostar 300 kronor att ansöka, men detta är en avgift som du kan begära ersättning för utöver skulden som din kompis redan har till dig. Kronofogden kommer sen att ta ditt ärende vidare, och kontakta hen som är skyldig dig pengar.

Du kan läsa mer om hur du går tillväga här, och här finner du också kontaktuppgifterna till kronofogden som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare