Hur kan jag få behålla mer pengar när jag har löneutmätning?

Hej, jag har en utmätning på min lön där jag får behålla bara 4000 till 5000 i månaden! Jag kan inte klara mig och mitt vardagsliv på den summan jag får, frågan är om jag kan få nån annan lösning? Till exempel amorteringsplan eller en fast summa per månad att betala kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om löneutmätning, vilket finns i 7 kap. utsökningsbalken.

Vad har du rätt att behålla vid löneutmätning?

En ensamstående vuxen person utan barn får just nu behålla 4 814 kronor plus boendekostnader vid löneutmätning. Jag utgår ifrån att det här är din situation, och att du får extra pengar för att betala din bostad. Beroende på om du bor i hyreslägenhet, bostadsrätt eller villa så innehåller boendekostnaderna lite olika saker. För hyreslägenhet ska det innehålla pengar för värme och för bostadsrätt eller villa görs istället en prövning på just ditt fall. Vad som ingår står på Kronofogdens hemsida.

Kan summan vara felaktig?

I vissa fall kan det ha blivit fel när du först lämnade uppgifter till Kronofogden. Det kan också vara så att dina förhållanden för boendet har ändrats, till exempel att du numera betalar mer i hyra än när du skickade in uppgifterna. Misstänker du att pengarna du får för just boendet är för lite så rekommenderar jag att du kontaktar Kronofogden och förklarar situationen.

Har du rätt till tillägg?

Att pengarna inte räcker kan också bero på att du har någon sorts kostnad som du egentligen har rätt till tillägg för. Detta innebär att du kan ha rätt till extra pengar för exempelvis

-Kostnader för medicin och läkarbesök
-Resor till och från ditt arbete
-Glasögon
-Underhållsbidrag.

Du kan läsa mer om även detta på Kronofogdens hemsida. Om du tror att du har någon speciell kostnad som du borde få tillägg för kan du också kontakta Kronofogden.

Kan jag få någon annan lösning?

När en skuld hamnat hos Kronofogden ska den egentligen betalas så snart som möjligt. Om din situation handlar om skulder till staten, som skatter eller böter, så finns det viss möjlighet till en avbetalningsplan. Kontakta i så fall Kronofogden för att diskutera dina möjligheter.

Om din skuld istället är till privatpersoner eller företag, som lån eller räkningar, så kan Kronofogden inte hjälpa dig att sätta upp en avbetalningsplan. Du får istället kontakta den eller de du är skyldig pengar och se om ni kan komma överens. I bästa fall kan de ta tillbaka ärendet från Kronofogden.

Skuldsanering är en sista utväg

Skuldsanering är när du betalar så mycket som möjligt av dina skulder under ett antal år och så slipper du betala resten. Detta är ett alternativ till löneutmätning, men du kommer förmodligen inte få behålla mer pengar än du gör just nu. Bestämmelser om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen. Det är ofta svårt att få skuldsanering. Det krävs bland annat att du har mycket stora skulder som du inte kan betala av på många år (5-9 § skuldsaneringslag). Om detta är din situation bör Kronofogden redan ha informerat dig om skuldsanering. Har de inte gjort det men du ändå tycker att det låter aktuellt för dig kan du ansöka om skuldsanering hos Kronofogden.

Vad du kan göra

Det kan vara svårt att få behålla mer pengar. I första hand bör du se över dina utgifter och se om det är något som ger dig rätt att behålla pengar, som extra bostadsutgifter eller tillägg. I andra hand kan du kontakta den du är skyldig pengar direkt för att se om du ni kan komma fram till någon annan lösning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erika RedeliusRådgivare