FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/03/2023

Hur kan hovrätten komma att döma i ett överklagat våldtäktsmål?

Jag blev utsatt för en våldtäkt , förövaren blev dömd i tingsrätten för ca 2 mån, till 2 och 3 månader med även påföljd 115000 sammanlagt för kränkning sveda och värk osv, kände viss rättvisa att han skulle få straff för vad han gjort men han överklagade till hovrätten och jag vet inget vad som händer osv vill bara få ett avslut på allt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur hovrätten kan komma att döma den som utsatt dig för en våldtäkt. Regler om domstolens arbete och förfarande finns i Rättegångsbalken (RB). I mitt svar kommer jag inleda med att förklara lite kortfattat när hovrätten kan pröva överklaganden och sedan förklara vad hovrätten har för möjligheter vad gäller bedömningen.

Vad händer efter man har överklagat en dom?

Efter att en dom i ett brottmål har meddelats har båda parter rätt att överklaga domen inom tre veckor, 51 kap 1 § RB. För att hovrätten ska kunna pröva ett mål krävs även att man beviljas något som kallas för prövningstillstånd. Detta är själva benämningen på tillståndet för att hovrätten ska pröva målet. Prövningstillstånd krävs dock inte om straffet är fängelse utan då prövar hovrätten som regel alltid målet, 49 kap 13 § RB. I ditt fall har tingsrätten dömt den tilltalade till två år och tre månader vilket innebär att hovrätten kommer att bevilja prövningstillstånd eftersom straffet är fängelse.

Hur kan hovrätten komma att döma?

Jag tolkar det som att det endast är den tilltalade som har överklagat domen. Om så är fallet innebär detta att hovrätten inte kan döma till en strängare eller mer ingripande påföljd än tingsrätten. Denna princip kallas Reformatio in pejus och finns reglerad i 51 kap 25 § första stycket RB. I ditt fall har tingsrätten dömt till fängelse i två år och tre månader vilket innebär att hovrätten inte skulle kunna döma den tilltalade till fängelse i två år och fem månader eftersom detta är en strängare påföljd än vad tingsrätten dömt till. Hovrätten kan självklart hålla med tingsrätten i bedömningen och fastställa tingsrättens domslut men inte döma till en strängare påföljd än fängelse i två år och tre månader.

Den som har blivit utsatt för sexualbrott har alltid rätt till målsägandebiträde, vilket är en person som bland annat kan ge stöd och råd under rättegången. Jag förstår att detta är en psykiskt jobbig process för dig och om du har ett målsägandebiträde är min rekommendation därför att försöka finna stöd hos denne.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare