Hur kan ett villkor om inflation formuleras i ett skuldebrev?

Jag ska upprätta ett skuldbrev som i praktiken kommer att löpa med 0% ränta. Men jag undrar om hur kan man skriva ett villkor om inflationen i brevet? Beloppet ska återbetalas på en gång efter ett år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du vill formulera en s.k indexklausul, dvs en klausul som reglerar skuldens belopp efter hur inflationen utvecklar sig. Jag kan försöka ge dig två exempel på hur ett sådant villkor kan formuleras - ett enligt inflation och ett enligt konsumentprisindex. Konsumentprisindex används ofta för att beräkna inflation. Riksbanken har satt ca 2 % utveckling per år som målsättning i förändringen av KPI. Det motsvarar den värdeutveckling du kan förvänta dig på din skuld.

1. Skulden ska vid betalningstillfället för hela eller delar av skulden motsvara vad vid betalningstidpunkten uppgår till realt värde* av det angivna beloppet på skuldebrevet.

* justerat för inflation

2. Kvarvarande skuld ska vid betalningstillfället justeras efter KPI (konsumentprisindex) med basår 2018. Beloppet ska ökas respektive minskas med den procentuella förändringen av det officiella konsumentprisindextalet sedan januari 2020.

Hoppas du fick svar på din fråga,
MVH
André BlomquistRådgivare