FrågaFAMILJERÄTTGod man13/10/2014

Hur kan en god man utses?

Hej! Min pappa är svårt sjuk och dement. Hans fru (ej min mor) har hand om ekonomi. Jag litar inte riktigt på henne och skulle vilja anlita en god man. Har jag som dotter rätt att göra så? Hur gör jag i så fall? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Om någon är så pass försvagad att denne inte kan tillvarata sina intressen, kan antingen en god man förordnas (11 kap. 4 § föräldrabalken). En person med god man har sin rättshandlingsförmåga kvar och kan därigenom fortfarande själv träffa avtal. Att vara svårt sjuk och dement är ett legitimt skäl att förordna en god man.

Den som kan iklä sig uppdraget som god man är någon som är rättsrådig, erfaren och i övrigt lämplig som person (11 kap. 12 § föräldrabalken). Din fars fru behöver inte vara den lämpligaste att handha din fars ekonomi. En bedömning av lämplighet och kunnighet måste ske. En god man ska kunna bevaka huvudmannens intressen och förvalta dennes egendom väl. Att utse en släkting som god man är inte ovanligt och kan ske om den främsta uppgiften är att sörja för huvudmannens person. Behövs däremot exempelvis krävande egendomsförvaltning eller kvalificerad rättslig angelägenhet uträttas för huvudmannen, bör en juridiskt eller ekonomiskt kunnig person väljas.

Det är kommunens överförmyndare som har tillsyn över de gode männen i kommunen. Du kan ansöka om att en god man ska utses till en nära anhörig. Därefter fattar tingsrätten ett beslut i frågan. Behöver du vägledning i denna fråga är det en god idé att ta kontakt med din kommuns överförmyndare.

Slutligen leder detta oss till slutsatsen att den person som anses lämpligast utses till god man. En god man ska sätta sin huvudmans intressen i första rum. I ditt fall är huvudmannen din far. Känner du dig osäker, rekommenderar jag dig att vända dig till överförmyndaren i din kommun.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare