FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/05/2020

Hur kan en fullmakt återkallas?

Hej, jag är 17 år och jag vill ta tillbaka min fullmakt. Jag blev tvingad av mina föräldrar att ge dem fullmakt över mig så att de skulle kunna hämta ut mediciner och sånt till mig. Jag vill nu inte längre ha de så och jag skulle vilja sköta det själv. Hur gör jag för att gå tillväga med det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du i din fråga inte anger vilken typ av fullmakt du har utfärdat kommer jag i mitt svar beskriva hur du kan gå tillväga beroende på vilken typ av fullmakt du har gett dina föräldrar

En fullmakt kan återkallas på samma sätt som den utfärdades

Utgångspunkten är att en fullmakt upphör att vara giltig om den återkallas på samma sätt som den utfärdades, vilket framgår av 12 § 1 st AvtL, och innebär att om dina föräldrar har fått en skriftlig fullmakt, så bör du antingen ta tillbaka fullmakten, eller förstöra den. Om dina föräldrar istället har fått en muntlig fullmakt så bör du istället berätta för dem att fullmakten inte längre är giltig.

Du kan alltid vända dig direkt till tredje man

Utmärkande för en fullmakt är att den alltid slutar att vara giltig så fort tredje man, den som fullmakten vänder sig till, alltså i ditt fall apoteket, har blivit medveten om att fullmakten inte längre är giltig, vilket framgår av 20 § AvtL. Detta innebär att dina föräldrar inte kommer att kunna hämta ut dina mediciner med stöd av fullmakten, så fort apoteket har fått information om att du vill återkalla fullmakten.

Dina föräldrar kommer fortfarande kunna hämta ut vissa mediciner åt dig

Eftersom du fortfarande är omyndig kommer du inte genom att återkalla fullmakten kunna förhindra dina föräldrar från att hantera alla dina ärenden. Om du återkallar fullmakten kommer dina föräldrar fortfarande kunna hämta ut vissa typer av mediciner. Vilka mediciner som kan hämtas ut avgörs av en bedömning som görs av apotekets farmaceut. Dina föräldrar kommer kunna hämta ut mediciner så länge detta inte strider mot din personliga integritet fram tills att du fyller 18 år. Genom att återkalla fullmakten kommer dina föräldrar inte ha någon möjlighet att hämta ut mediciner som en farmaceut bedömer vara av sådant slag att ett utlämnande till någon annan än dig personligen skulle strida mot din personliga integritet. Du bör dock vara medveten om att inte kommer kunna hantera alla dina recept och mediciner helt själv innan du fyller 18 år.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare