FrågaFAMILJERÄTTGod man27/12/2018

Hur kan en förvaltare bli entledigad innan en ersättare har utsetts?

Hej!

Min fru har ett mycket krävande uppdrag som förvaltare. Hennes huvudman har nu flyttat 10 mil bort och hon vill bli entledigad från uppdraget. Överförmyndaren säger att hon inte kan bli det förrän en ersättare är utsedd. Hur ska hon göra för att entlediga sig själv från ett uppdrag som förmyndare?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att redogöra för möjligheten din fru har att bli entledigad från förvaltaruppdraget. Reglerna jag förhåller mig till finns i föräldrabalken (FB).

Jag utgår från att huvudmannen ska ha fortsatt förvaltarskap i och med att överförmyndaren inte vill entlediga din fru förrän en ersättare är utsedd, 11 kap 19 § FB. Enda möjligheten att bli entledigad innan överförmyndaren har hittat en ersättare är om din fru har en skälig orsak till att bli entledigad, 11 kap 19 a § FB. En skälig orsak kan innebära bland annat följande:

- förvaltaren drabbas av en allvarlig sjukdom
- ett fortsatt förvaltarskap skulle försätta förvaltaren i en jävsituation
- huvudmannen har hotat eller utövat våld mot förvaltaren
- det har gått mycket lång tid utan att överförmyndaren har hittat en ersättare

Det är domstolen som avgör frågor om att entlediga ställföreträdare innan ersättare har utsetts, 11 kap 19 b § FB. När domstolen bedömer om en orsak är skälig görs en avvägning mellan förvaltarens skäl för entledigande och huvudmannens behov av att ha en ställföreträdare. Domstolen ställer generellt sett mycket höga krav på ett sådant skäl när det är en förvaltare som vill bli entledigad i och med att förvaltarskapet i sig innebär att huvudmannen har mycket stora behov av en ställföreträdare. Om vi ser till exemplen på vad som är en skälig orsak enligt lagen och dessutom lägger till att din frus förvaltarskap är mycket krävande så tror jag dessvärre att möjligheten för din fru att "entlediga sig själv" är mycket liten när orsaken till entledigandet är att huvudmannen har flyttat 10 mil bort.

Min rekommendation är trots allt att ni ansöker till tingsrätten om att din fru ska bli entledigad och uppger vad skälet för det skulle vara. Om ni skulle behöva hjälp med ansökan och den fortsätta domstolsprocessen kan ni boka tid med Lawlines duktiga, färdigutbildade jurister som kan hjälpa er med detta. Till dess att tingsrätten beslut kommer måste din fru dock fortsätta med sitt uppdrag. Lycka till!

Vänliga hälsningar,
Amanda KinnanderRådgivare