FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/02/2022

Hur kan adopterad ta reda på vilka de biologiska föräldrarna är?

En god vän till mig är adopterad. Vilka som är hans föräldrar vet han inget om. Vad kan han göra för att

få veta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I enlighet med barnkonventionen och svensk lag har din vän rätt att få veta vilka dennes biologiska föräldrar är, förutsatt att det är möjligt att ta reda på det.

Jag rekommenderar att din vän helt enkelt börjar med att fråga adoptivföräldrarna vad de vet om adoptionen och om de kan komma med någon information. Vidare kan hen få information om adoptionen från socialtjänsten i kommunen där hen bor. Din vän kan även kontakta Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd för information och råd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare