FrågaSKATTERÄTTArvsskatt31/08/2018

Hur hög är arvsskatten i Tyskland?

Hej Jag undrar hur mycket arvsskatten är i Tyskland? Min syster och jag kommer att ärva huset från våra morfäräldrar. Vår morbror har bott i detta huset sen mormor gick bort -81. Det gjordes aldrig någon fördelning mellan vår mamma och vår morbror när mormor gick bort. Utan han bodde kvar där efter mormors bortgång. Så ena halvan ärver vi antagligen efter vår mamma som är avliden också. Andra halva efter vår morbror. Vi undrar över arvsskatten i dessa fall? Jag vet att det är olika procentsatser i dessa 2 fallen men jag hittar inte informationen på nätet. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur mycket arvsskatt (erbschaftsteuer) man ska betala i Tyskland varierar beroende på vilken relation man har till den avlidne samt värdet av det som ärvs.

Det finns tre skatteklasser med olika skattesatser på arv. För dig och din syster hör arvet efter er mor till den första skatteklassen, medan arvet efter er morbror hör till den andra skatteklassen. I den första skatteklassen varierar arvskatten mellan 7 till 30 procent beroende på summa. I den andra skatteklassen varierar den mellan 15 till 43 procent. Utförligare information om detta kan du hitta här på engelska.

I övrigt rekommenderar jag dig att vända dig till ansvarigt skattekontor i Tyskland. I regel är skattekontoret i staden där den avlidne hade sin hemvist ansvarigt. Du hittar kontaktuppgifter till de olika skattekontoren här.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare