Hur hittar jag äldre versioner av en lag?

Hej!

Jag gör just nu ett skolprojekt kring ett fall som i en artikel av SVT benämns som "skolledare döms för 21 fall av grovt sexuellt övergrepp mot barn" från juli 2019. I det frias den åtalade från ett av åtalen om sexuellt övergrepp mot barn då det inte gick att bevisa att målsägande var 14 vid tillfället för övergreppet. Det står utskrivet i domen att han friades enligt Brottsbalken 6 kap 6 § 1 st i sin lydelse före 1 juli 2013. Problemet är att jag inte vet vad det stod i stycket då. Min fråga är alltså, hur var BrB 6kap 6§ 1st utformat före 1 juli 2013 och vidare mellan 1 juli 2013-1 juli 2018?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så besvarar vi på Lawline inte skolfrågor, men jag skulle trots det vilja hjälpa dig med var du kan få tag på informationen som du är ute efter.

Alla lagar finns på Lagen.nu, där det oftast under/bredvid varje paragraf finns rutor med någon typ av kommentar, lagrumshänvisning, rättsfall eller ändring som man kan trycka på för att få mer information. Under 6 kap. 6 § brottsbalken finns det en ruta med ändringar. Där kan du få mer information bland annat om när lagen ändrades och propositionen (prop.) från 1991/92, prop. från 2012/13 samt prop. från 2017/18 som är lagändringsförslaget (vad som bör ändras och varför). Där kan du alltså hitta vad som stod i lagen tidigare.

Hoppas att du fick hjälp med att själv lista ut svaret på frågan!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare