Hur hänvisar jag till ett lagrum?

Om någon ber mig "ange vilket regelverk jag använde mig av i frågan ovan", måste jag då ange lagen, kapitel samt paragraf (ex ÅRL 4 kap 9 §)? Räcker det inte att endast svarar ÅRL? Vill någon ha ut kapitel och paragraf så är det väl "ange lagrum" som frågan skall lyda?

Har jag förstått det rätt så ska lagrum vara med kapitel och paragraf (ex ÅRL 4 kap 9 §).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det inte i vilket sammanhang som du ska uppge ditt svar på frågeställningen. Jag anser dock att det är bättre att uppge för mycket information än för lite, men å andra sidan precis som du påpekar borde frågeställningen isåfall efterfrågat exakt lagrum.

Vidare så stämmer det att lagrum skrivs med kapitel och paragraf samt eventuellt stycke och punkt (t.ex. 4 kap. 9 § andra stycket ÅRL). Notera dock att första gången du hänvisar till en lag i en text bör du ha med SFS-nummer samt inte uppge lagen i förkortad form (årsredovisningslag (1995:1554)).

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera dig att även ange lagrum och inte enbart vilken lag du tillämpat för att vara på den säkra sidan.

Återkom gärna till oss om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Anna RunåkerRådgivare