Hur hanteras innehållet i ett tio år gammalt testamente när en fastighet som omfattas av det har ökat kraftigt i värde?

Hej,

Jag försöker hjälpa min mor i en arvstvist med sin bror. Tvisten gäller dödsboet efter deras mor som nyligen gick bort. Deras mor ägde en fritidsfastighet som värderas till 2,2 milj i dödsboet. I ett testamente har deras mors skrivit att brodern ska överta fastigheten och erlägga 300.000kr till min mor som kompensation. Min mor vägrar att acceptera denna överlåtelse och frågan är om man kan tvinga fram en "tvångsförsäljning" i detta läge, även fast deras mor skrivit så i testamentet ? Testamentet skrevs dessutom för 10år sedan så värdet var betydligt mindre.

Tacksam för återkoppling

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga. Regler om arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Jag förstår det som att din mor är missnöjd med beloppet som hon får ärva, i förhållande till det värde som hennes bror får ärva i och med att fritidsfastigheten enligt testamentet ska tillfalla hennes bror. Som jag förstår det vill du veta om det går att göra något åt detta. Jag tolkar det också som att du vill veta om det går att tvinga fram en försäljning av fastigheten.

Jag saknar information om hur stort värde som din mormor lämnade efter sig i tillgångar. Det spelar nämligen roll, men i mitt svar kommer jag därför använda utgångspunkten att hennes totala tillgångar är på 2,2 miljoner, det vill säga värdet av fritidsfastigheten. Jag kommer även att utgå från att din mor och hennes bror är de enda bröstarvingarna (din mormors enda barn). Eftersom du inte nämner något om en efterlevande make kommer jag utgå från att det inte finns någon sådan med i bilden.

Testatorns vilja ska respekteras – men bröstarvingars rätt till sin laglott står sig

Utgångspunkten är att en testator (den som upprättat testamentet) och hens vilja ska respekteras och att arvet alltså ska utdelas i enlighet med testamentets innehåll, ÄB 11 kap. 1 §. Arvsreglerna i ÄB ska som utgångspunkt bara träda in när det saknas ett testamente, men det finns vissa tvingande skyddsregler som gäller även om det finns ett testamente.

En sådan skyddsregel är den om att bröstarvingar (den avlidnes barn) ska ha rätt till sin laglott, ÄB 2 kap. 1 § 2 st och ÄB 7 kap. 1 §. En arvslott är den andel av ett arv som tillfaller en bröstarvinge, och varje bröstarvinge har rätt till lika stor arvslott. Laglotten är halva arvslotten. I ditt fall innebär det här att även om effekten av testamentets innehåll blir att din mor ska få mindre än sin arvslott, har hon ändå en lagstadgad rätt till laglotten.

Som jag ovan nämnt är min utgångspunkt för att illustrera det här att din mormors tillgångar uppgår i 2,2 miljoner. 2,2 miljoner / 2 = 1,1 miljon kr. Arvet på 2,2 miljoner kr som ska delas på två bröstarvingar medför att arvslotten är 1,1 miljon kr. Laglotten är halva detta belopp: 1,1 miljon kr / 2 = 550 000 kr.

Om din mormors tillgångar är 2,2 miljoner kr ska din mor alltså, trots testamentets innehåll, som minst ha rätt till 550 000 kr.

Begär jämkning av testamentet för att få ut laglotten

För att begära ut laglotten krävs att en jämkning av testamentet görs, ÄB 7 kap. 3 § 1 st. Detta anspråk måste göras inom 6 månader, annars är den möjligheten förlorad, ÄB 7 kap. 3 § 3 st. Din mor ska ha rätt att få ut sin laglott direkt. I praktiken skulle de resterande 250 000 kr som din mor har rätt till betalas från brodern, som ju är den som har dessa pengar i och med fritidsfastigheten.

Att tvinga fram en försäljning är inte möjligt eftersom fritidsfastigheten inte samägs av din mor och hennes bror

En sådan tvångsförsäljning du talar om är en åtgärd som vidtas när två eller fler personer samäger något och är oense om hur de ska förfoga över egendomen, samägandelagen 1-2 §§. När de inte är ense kan en av delägarna ansöka hos rätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, samägandelagen 6 §. Eftersom din mor faktiskt inte deläger fastigheten går inte detta som utgångspunkt att kräva från hennes sida.

Klandra testamentet – begär att det ska ogiltigförklaras

Ovan har jag framställt vad hon definitivt har rätt till – sin laglott - även om det inte är helt tillfredsställande. Jag förstår att din mor med stor sannolikhet vill något mer än att få ut 550 000 kr, när brodern får 1 650 000 kr. Den andra möjligheten är att klandra testamentet, något som också måste göras inom sex månader från det att din mor delgivits testamentet, ÄB 14 kap. 5 §. Ogiltighetsgrunderna finns i de tre reglerna i ÄB 13 kap.

Den första regeln handlar om formkraven för upprättandet av ett testamente. Testamentet måste alltså för att vara giltigt ha upprättats enligt de regler som finns i ÄB 10 kap. 4 §. Det handlar bland annat om att två vittnen ska ha närvarat, att ingen av dessa får vara under 15 år eller ha en psykisk störning, att de vet om att de bevittnar ett testamentsupprättande och så följer en uppräkning av vilka som inte får vara testamentsvittnen (närstående personer).

Den andra regeln handlar om att testatorn inte får ha varit under påverkan av en psykisk störning när hon skrev testamentet. Den tredje regeln handlar bland annat om att testatorn inte får ha tvingats att skriva vissa saker i testamentet, eller ha förmåtts till att göra det genom utnyttjande av hennes beroendeställning.

Följden av att ett testamente ogiltigförklaras är arvsreglerna enligt ÄB istället ska gälla. Det skulle göra att din mor har rätt till sin arvslott, det vill säga hälften av din mormors tillgångar om hon och hennes bror är de enda bröstarvingarna. Bevisbördan ligger dock på den som hävdar att testamentet är ogiltigt, och det kan vara svårt att bevisa detta.

Sammanfattning och råd

Utgångspunkten är att en testators (den som skrivit testamentet) vilja ska respekteras och testamentet följas, ÄB ÄB 11 kap. 1 §. Det finns dock vissa tvingande skyddsregler, såsom att en bröstarvinge (barn till den avlidne) som minst har rätt att få sin laglott, vilket är halva arvslotten, ÄB 2 kap. 1 § 2 st och ÄB 7 kap. 1 §. Om din mormors tillgångar totalt är 2,2 miljoner är därmed laglotten 550 000 kr. Din mor ska ha minst 550 000 kr och bör kräva jämkning av testamentet inom 6 månader för att få ut sin laglott, ÄB 7 kap. 3 §.

Ett testamente kan klandras genom att din mor skickar in en förklaring till rätten om att det ska ogiltigförklaras, inom 6 månader från det att hon delgavs innehållet, ÄB 14 kap. 5 §. Någon av ogiltighetsgrunderna i ÄB 13 kap måste då föreligga, och ni måste kunna bevisa det. Om testamentet skulle ogiltigförklaras blir följden att arvsreglerna i ÄB gäller och att din mor skulle ärva lika stor andel av tillgångarna som sin bror.

Jag rekommenderar att ni först och främst tar kontakt med en jurist, förslagsvis Lawlines jurister om ni inte redan har anlitat en. En jurist kan hjälpa er att tolka din mormors testamente. Som du själv nämnt skrevs det för 10 år sedan, och värdet på fritidsfastigheten har ökat sen dess. Kanske var din mormors avsikt inte att din mor skulle ärva en så pass liten andel i förhållande till vad hennes bror får ärva. Om det går att utläsa vad hennes avsikt var kanske din mor faktiskt ska få mer än 550 000 kr.

Om ni kan bevisa att någon av ogiltighetsgrunderna föreligger är det bästa alternativet att begära det ogiltigförklarat. Just att bevisa detta kan dock vara svårt. Om ingen av de grunderna föreligger är mitt råd är att i första hand få hjälp att tolka testamentet, i andra hand att begära jämkning av testamentet för att få ut laglotten. Lycka till med allt.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare