Hur gör vi för att mitt halvsyskon på min mors sida även ska få ärva av min far?

Hej

Har ett halvsyskon på min mors sida, min far har alltid räknat henne som sitt barn.

Min far och mor är inte gifta längre.

Min fråga är hur skall min far göra för att min syster ska få del i arv om det skulle hända något.

En Far till en gammal vän gick tyvärr bort nyligen och där inget testamenta var skrivet och det blev tjafs om massa saker.

Jag önskar att min far upprättar ett testamente där det beskriver hur han vill att allt ska gå till.

Kan han då skriva in min syster som arvstagerska eller hur ska ha gör för att det ska bli mest rättvist mot alla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur din halvsyster som inte är barn till din far, ändå ska kunna ärva av din far. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Testamente krävs för att din halvsyster ska få ärva

Eftersom din halvsyster inte är bröstarvinge (barn) till din far har hon ingen lagstadgad rätt till arv. (2 kap. 1 § ÄB). Det är alltså endast du (och eventuella helsyskon till dig) som skulle ha rätt till arv från din far i nuläget. För att din halvsyster ska kunna ärva av din far krävs därför att din far skriver ett testamente. I testamentet kan din far skriva att du och din halvsyster ska ärva av hans egendom i lika delar. Du och din halvsyster kommer i så fall ärva lika mycket.

Särskilda formkrav vid testamente

Ett testamente är dock endast giltigt om det uppfyller de särskilda formkrav som framgår av 10 kap. 1 § ÄB. För att vara giltigt ska testamentet upprättas skriftligen. Undertecknandet av testamentet ska även bevittnas av två vittnen som också skriver på testamentet. Vittnena ska veta om att de bevittnar ett testamente men behöver inte veta om innehållet. Den som är nära släkting till den som skriver testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som själv är angiven som arvtagare i testamentet. (10 kap. 4 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare