FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2023

Hur gör man när föräldrar till ett vuxet barn vägrar föra över pengar som tillhör det vuxna barnet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en förälder vägrar föra över pengar till sitt vuxna barn när pengarna faktiskt tillhör det vuxna barnet uppstår en situation där det vuxna barnet har en fordran på sin förälder. Föräldern är alltså skyldig sitt barn pengar. Om gäldenären (föräldern) inte betalar fordran till borgenären (det vuxna barnet) kan bogrenären vända sig till Kronofogdemyndigheten. Där bör man ansöka om betalningsföreläggande. Ett sådant förfarande förutsätter dock att det vuxna barnet kan styrka att denne begärt pengarna från föräldern men ändå inte fått in betalningen (1 § och 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Ansökan ska göras skriftligen och däri bör det vuxna barnet ange sitt yrkande och grunden för yrkandet i fråga (9 § och 10 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Denne ska även ange hur mycket den ska ha betalt från gäldenären och när den senaste dagen för inbetalning ska vara (11 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Därefter bör borgenären skriva under sin ansökan (19 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Sammanfattningsvis så har man alltså möjlighet att göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden om man inte får tillgång till sådana pengar som tillhör en. Om Kronofogden tar upp ansökan, kan de förelägga om betalning.

Om gäldenären trots betalningsföreläggande från Kronofogden fortsatt inte betalar sin skuld, eller på annat sätt bestrider ansökan, kan den unga vuxne väcka talan i Tingsrätten (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Där kommer sedan ett vanligt tvistemål om frågan inledas.

Eftersom detta handlar om ett vuxet barn och dess förälder skulle jag rekommendera att först föra en privat diskussion om frågan. Om problemet kan lösas privat är det alltid det bästa alternativet, inte minst när det gäller familjerelationer men också rent ekonomiskt med tanke på att det finns en ansökningsavgift för att väcka talan. Först om det inte är möjligt att lösa problemet privat kan det vara lämpligt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden, och först därefter väcka talan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare