Hur gör man för att få ut sin laglott?

Jag har för avsikt att föra klandran mot min mors testamente angående hennes önskan om att jag ska avstå av min laglott till min syster och att en gåva på 200 kkr ska avräknas mig vid arvsskifte. Min syster har genom testamentet erhållit halva kvarlåtenskapen samt ingen avräkning på sin laglott på liknande gåva om 200 kkr.

Hur ska jag gå till väga med överklagande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi ärvdabalken (ÄB). Som jag förstår det undrar du hur du får ut din laglott då testamentet inskränker din laglott. Då blir det fråga om något som kallas jämkning. Ett Klander av testamente blir endast aktuellt om du ifrågasätter testamentets giltighet, t ex till följd av formfel, att det upprättats under tvång eller att testatorn inte varit behörig att förordna över kvarlåtenskapen.

Jämkning av testamente

I de fall då ett testamente inskränker på en bröstarvinges laglott måste denne, för att få ut sin laglott, påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § första stycket ÄB). Det måste göras inom sex månader från att du blivit delgiven handlingen i en bestyrkt avskrift. Om jämkning inte påkallas före tidsfristens utgång blir testamentet gällande trots att det kränker din laglotten.

Hur går du tillväga?

För att få ut din laglott måste du alltså påkalla jämkning. Det kan ske genom att meddela din syster om anspråket. Om din syster inte vill acceptera din begäran kan du välja att väcka talan mot henne i domstol (7 kap. 3 § tredje stycket ÄB). Talan väcks genom att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare