Hur gör jag för att ta del av det arv jag har rätt till?

Hej,

Jag har sedan 10 år tillbaka ett infekterat bråk med min far. Han har gång på gång påpekat att han skrivit ut mig ur testamentet. Hur gör jag för att ta del av det arv jag har rätt till när han går bort?

Min far har 3 barn tillsammans med vår mor, men har gift om sig efter att de separerade. Han och hans nya fru har inga barn, men hon har två barn från ett tidigare förhållande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för hur arvsordningen fungerar samt vilka möjligheter du har att ta del av arv trots att din far påpekat att han skrivit ut dig ur testamentet.

Du räknas som bröstarvinge men särkullbarn eftersom din far är omgift

Ni tre barn som har din far och er mor som föräldrar räknas som bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Huvudregeln vid äktenskap är att den efterlevande maken ärver allt och att bröstarvingarna ärver den dagen maken går bort (3 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att om er mor fortfarande varit gift med er far och han hade avlidit, då hade ni varit tvungna att vänta på ert arv till den dag även hon går bort.

Eftersom din far numera ingått ett nytt äktenskap räknas ni tre barn som särkullbarn. Som särkullbarn har ni vid din fars bortgång rätt att ta ut ert arv direkt (3 kap. 1 § ÄB). Det finns även en möjlighet att ni som särkullbarn väntar med att ta ut ert arv tills den dag hans hustru går bort (3 kap. 9 § ÄB). Jag går dock inte in på det närmre i mitt svar till dig då jag inte bedömer det som aktuellt i ditt fall.

Bröstarvinge kan inte göras arvlös, du har rätt till din laglott

När din far avlider kommer det att göras en bodelning och tillgångarna kommer fördelas mellan hans dödsbo och hans hustru. Eftersom ni är tre barn är er arvslott 1/3 var av kvarlåtenskapen. För att exemplifiera det med siffror antar vi att det på din fars sida finns 90.000 kvar efter bodelningen. Ni tre barn har då rätt till 30.000 kr var, det kallas för er arvslott.

Eftersom din far har för avsikt att göra dig arvslös utgår jag från att han testamenterat sin egendom till någon/några andra. Trots det kan du som bröstarvinge inte göras arvslös. Som bröstarvinge har du rätt till din laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). I exemplet ovan skulle det innebära att du som bröstarvinge har rätt till hälften av 30.000 kr, dvs. 15.000 kr. I fallet innebär det att om arvslotten är 1/3 så är laglotten 1/6. Eftersom du räknas som särkullbarn har du rätt att få ut laglotten direkt och behöver inte vänta tills den dagen din fars hustru går bort.

För att få ut din laglott krävs det att du begär jämkning av testamentet när din far går bort. Jämkning måste ske inom sex månader från att du tagit del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Jämkning kan ske antingen genom att du riktar ditt anspråk direkt mot testamentstagarna eller att du väcker talan mot dem. Mest praktiskt brukar vara att framställa ditt anspråk på laglotten i samband med bouppteckningssammanträdet. Då antecknas anspråket i bouppteckningen.

De barn din fars nuvarande hustru har sedan tidigare äktenskap har ingen arvsrätt

Eftersom att du i din fråga nämner att din fars nuvarande hustru har två barn sedan tidigare äktenskap väljer att kommentera det för att vara tydlig. De barnen har ingen legal arvsrätt, dvs. de har ingen rätt enligt ärvdabalken att ärva honom. Barn ärver bara sina föräldrar och de kommer att ärva sin mor den dag hon går bort (och sin biologiska far när han går bort). Enda möjligheten för dessa barnen att ärva din far är om han skrivit det i sitt testamente. Även om han skrivit så i sitt testamente har du ändock rätt till din laglott.

Sammanfattningsvis innebär det att din far inte kan göra dig arvslös genom att skriva ut dig ur sitt testamente. Den dagen din far avlider kommer det att göras en bodelning. Då er far har tre barn är deras arvslott 1/3 var av hans kvarlåtenskap. Har han skrivit ett testamente som gör dig arvslös har du ändå rätt till hälften av arvslotten, din laglott. För att ta del av laglotten måste du begära jämkning av testamentet när din far gått bort. Begäran om jämkning måste ske inom sex månader från att du delgavs testamentet och kan ske vid t.ex. bouppteckningssammanträdet. Eftersom din far är omgift och du räknas som särkullbarn har du rätt att få ut din laglott direkt, du behöver inte vänta tills hans hustru går bort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare