Hur gör jag för att min fru ska ärva allt?

Gift inga gemensamma barn, men jag har två särkull barn. hur gör jag för att min fru skall få arv av mig (testamenterat tillgångar?) och särkull barnen så lite som möjligt? Hur ser i så fall fördelningen ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur du ska gå tillväga för att din fru ska ärva dig medan dina särkullbarn ska ärva dig så lite som möjligt. Det framgår inte så tydligt huruvida särkullbarnen i fråga är dina barn eller om det är din frus barn, så jag kommer att redogöra för båda scenarierna. Frågor om arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

Enligt den legala arvsordningen är det din efterlevande fru som ärver dig om du skulle gå bort (3 kap. 1 § ÄB). Om du har barn som inte är din efterlevande frus barn (dvs. särkullbarn på din sida) kan dessa utkräva sin laglott direkt (3 kap. 1 § ÄB). Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Dina barn har då alltså endast har rätt till sin laglott, medan din efterlevande fru har rätt restarande del av arvet efter att laglotten utdelats till dina barn. Om barnen i fråga istället skulle vara din efterlevande frus barn (dvs. särkullbarn på din frus sida) har dessa ingen direkt arvsrätt efter dig. I ett sådant fall är det alltså din fru som kommer ärva dig i sin helhet.

Testamente

Den legala arvsordningen infaller endast då det inte finns något testamente eller om testamentet skulle vara ogiltigt (13 kap. ÄB). Du kan alltså upprätta ett testamente för att kringgå vad som framgår av den legala arvsordningen. I detta fall överensstämmer dock den legala arvsordningen och din vilja att särkullbarnen ska ärva dig så lite som möjligt. Därför måste du inte upprätta något testamente för att säkerställa just detta. Om särkullbarnen är din frus barn har de nämligen ingen direkt arvsrätt efter dig. Om särkullbarnen är dina barn har de åtminstone rätt till sin laglott oavsett om det finns ett testamente eller inte. Ett testamente inskränker nämligen inte laglottsrätten (7 kap. 3 § ÄB). Att upprätta ett testamente där man formulerar sin vilja är för det mesta en bra idé, men i detta fall är det alltså inte nödvändigt för att uppnå det resultat som du verkar vilja!

Slutsats

Sammanfattningsvis så kommer din efterlevande fru att få tillgång till stora delar av ditt arv enligt den legala arvsordningen (med undantag för laglotten om särkullbarnen är dina barn). Det kan även skrivas in i ett testamente att detta är din önskan, men det är inte nödvändigt för dig att upprätta ett testamente eftersom det redan framgår av den legala arvsordningen att så är fallet. Om jag ska ge dig något råd skulle det vara att upprätta ett testamente även om det i detta fall inte är nödvändigt. Den legala arvsordningen och ditt testamente skulle då visserligen överensstämma, och arvsfördelningen skulle därför vara dubbelreglerad. Det är ett sätt att verkligen  säkerställa att du får din önskan igenom. Det kan också kännas bra för dina arvingar att veta att arvsfördelningen faktiskt kommer att tillvarata din sista vilja!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare