Hur gör jag för att få träffa mina barn?

Hej!

Min före detta sambo och jag har delad vårdnad om barnen.

Hon menar nu att jag inte är bra för dem och hämtade dem från dagis

innan jag hann göra det (på min hämtningsdag). Hon säger att jag inte får träffa dem

och att jag bör kontakta ett juridiskt ombud. Vad kan jag göra för att få träffa dem så

snart som möjligt, innan eventuell process.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett alternativ för att undvika en vårdnads- och umgängestvist är att du vänder dig till familjerätten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Samarbetssamtal är frivilliga, om dina barns mamma går med på det kan ni träffas för ett sådant samtal. Det finns även en möjlighet att med hjälp av familjerätten avtala om hur umgänget ska se ut framöver. Ett sådant avtal, om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, är lika giltigt som en dom från en domstol.

I ditt fall verkar mamman, efter vad du berättar, bestämt sig för någon form av rättslig tvist och om så är fallet rekommenderar jag att du anlitar en jurist som företräder dig. Juristen kan dels kontakta dina barns mamma med krav om att du ska få träffa dina barn, dels inlämna en stämning till domstol om det behövs. Jag kan varmt rekommendera att du anlitar en jurist på Lawlines juristbyrå. Vi arbetar bland annat med familjerättsliga mål. Om du är intresserad av kan du kontakta mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare