FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/01/2015

Hur går vuxenadoption till?

Hej!

Jag har levd hela (sedan jag var 3 år) mitt liv tillsammans med min mor och en ny pappa (styvfar). Jag anse att denne mannen är min far och vill väldig gärna att han adoptera mig. Jag är nu 34 år.

Christian (styvfadern) är nu gift med min mor i över 10 år.

Hur gör vi och kan är min moder fortvarande min mor efter adoptionen?

Jag är både svensk och tysk medborgare, spelar detta ngt en roll?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

De bestämmelser som reglerar vad som står här i svaret finns i 4 kap. Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4), men då det blir lite komplicerat att ange de enskilda bestämmelserna nedan avstår jag från det.

Det finns inga direkta hinder för att adoptera en vuxen person, så länge det inte sker av ekonomiska skäl. Eftersom styvfadern under nästan hela ditt liv har fungerat som din förälder borde det inte vara några problem. Att din styvfar adopterar dig påverkar heller inte att din mor är din förälder, så det kommer hon fortsatt att vara!

Medborgarskapet skall heller inte spela någon roll i det här fallet.

För att adoptera skall ni vända er till den tingsrätt som ansvarar för det område där din styvfar har hemvist (om ni vänder er till fel tingsrätt kan de ändå tala om vilken det är som är rätt domstol). Själva ansökan, som skall skickas dit, kan skrivas som ett vanligt brev som båda ni undertecknar. Både namn och personnummer skall naturligtvis finnas med för båda, och dessutom skall motivet för adoptionen finnas med (här skriver ni helt enkelt att det är för att din styvfar har fungerat som far för dig under över 30 år och har varit tillsammans med din mamma). Vidare kan det vara bra om även din mor skriver under på brevet, och att det står med att hon samtycker till adoptionen. Domstolen kommer också att vilja ha kontaktuppgifter till din biologiske far om han lever, eftersom han skall höras i ärendet. Han kan dock inte hindra adoptionen eftersom du är myndig.

Lycka till! Om det är något mer du undrar kring det här är det bara att höra av dig igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare