FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/01/2019

Hur går vi tillväga för att få en godkänd ordningsbot omprövad i domstol?

Hej. Vad göra? Min son (24 år) blev i fredags 4/1 stoppad av en polisbil ca 17:30 mitt i stan. De har följt efter honom i ett antal km. Dom frågar honom hur länge han kört bil, 6 år svarar han då. Din bil låter för mycket, säger dom. Det är en Audi RS3 en sportbil, den låter så här svara han. Den är på detta vis i originalskick från Audi. Enligt någon paragraf som polisen hänvisar till får ett fordon inte låta så mycket. De visade inte upp någon decibel mätare, utan har ifrån sitt fordon uppskattat att vår bil "låter" för mycket. Dom bötfäller honom med 1.000kr som han oturligt nog godtar, vågade inte göra annat. Det är dessutom en företagsbil och inte privatbil, att han då blir bötfälld känns även det konstigt. Allt detta känns mer som att polisen gjort för att det var en ung ensam kille som kör. Det är ju konstigt att Audi ens får sälja denna modell om man inte ska få köra den!? Det var ju heller inte så att dom sa åt honom att göra något åt ljudet och sedan göra en ombesiktning… Hur kan vi i efterhand bestrida detta? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar hur du kan hjälpa din son att få sin ordningsbot omprövad trots att han godkänt den. I mitt svar utgår jag ifrån att din son skriftligt godkände boten på plats där polisen utfärdade den. De relevanta reglerna jag kommer att använda i mitt svar hittar du i Rättegångsbalken (RB) och Trafikförordningen (TF).

Vilket brott har begåtts?

När en bil framförs måste föraren se till att den inte orsakar onödigt buller (TF 4:7), vilket enligt Transportstyrelsen är högst 74 dB(A). Om polisen bedömer att föraren bryter mot denna regel har de rätt att utfärda en ordningsbot (RB 48:1), som brukar ligga på 1 000 kr (TF 14:3). Eftersom det var din son som var förare av bilen har polisen rätt att bötfälla honom, då det är föraren och inte ägaren av fordonet som ansvarar för att fordonet framförs på ett sätt som inte orsakar onödigt buller (TF 1:5).

Polisen får utfärda en ordningsbot för onödigt buller enbart baserat på sina egna bedömningar. Det krävs alltså inte att de har ett mätinstrument som visar att decibelgränsen överskridits.

Vad innebär en underskriven ordningsbot?

En underskriven ordningsbot gäller som en dom som vunnit laga kraft (RB 48:3). Detta innebär att den inte kan överklagas. Det finns dock två möjligheter att ansöka om att få ordningsboten prövad av tingsrätten.

Alternativ 1: Ni ansöker om att tingsrätten undanröjer ordningsboten

Det första och lämpligaste sättet att angripa ordningsboten är att ansöka om att tingsrätten på er ort undanröjer den (RB 59:7 och 59:10). Ansökan måste ha inkommit inom ett år från dess att din son godkände ordningsboten. Tingsrätten kan undanröja ordningsboten på tre olika grunder:

1. Om din sons godkännande inte kan anses som en giltig viljeförklaring

Exempel: När den misstänkte bifogat en förklaring som tydliggör att hen inte ansett sig ha begått någon brottslig handling. Den här grunden kan också användas om den misstänkte har bristande rättshandlingsförmåga (omyndig eller psykiskt sjuk), vilket dock inte verkar vara fallet för din son. Den möjlighet som kan finnas under denna punkt är att hävda att din son erkände brottet genom sitt undertecknande, enbart på grund av att han fick den felaktiga uppfattningen att han gjort något brottsligt.

2. Om det vid ärendets behandling förekommit sådant fel att föreläggandet bör anses ogiltigt

Exempel: Denna punkt gäller formella fel som polisen kan ha begått då ordningsboten utfärdades. De krav som ställs på polisen när de ska utfärda ordningsbot hittar du i RB 48:13-17. Om ni misstänker att något i polisens hantering bryter mot någon av dessa regler kan alltså denna grund användas i ansökan.

3. Om föreläggandet inte överensstämmer med lag

Exempel: Den här punkten avser tillämpning av materiell rätt, det vill säga att rättstillämpningen som polisen gjorde vid tillfället var felaktig. Även denna punkt kan alltså användas för att hävda att din son inte begått något brott. Rättstillämpningen ska dock ha varit felaktig vid det aktuella tillfället och inte visa sig ha varit det i efterhand.

Alternativ 2: Ni ansöker om resning

Det andra alternativet din son har är att begära resning (RB 58:5). Ansökan om resning ska lämnas in till hovrätten (RB 58:10 a). Resning kan beviljas om ni har något bevis eller någon omständighet som inte tidigare frambringats och som sannolikt skulle lett till att din son inte fått någon ordningsbot (RB 58:2 4 p). Det finns exempelvis ett rättsfall där en person som skrivit under en ordningsbot för rattfylleri beviljades resning och fick boten undanröjd då han endast var omtöcknad efter en misshandel och inte var medveten om vad han gjorde då han undertecknade boten. Ett besiktningsprotokoll av bilen som visar att ljudnivån inte överstiger den tillåtna gränsen skulle exempelvis kunna läggas till grund för en resningsansökan.

Hur går ni vidare?

Generellt är den möjlighet som ligger närmast till hands när man vill få en ordningsbot prövad att ansöka om att få den undanröjd av tingsrätten. I er situation ser jag dock ett problem i att ni måste övertyga tingsrätten att ett fel begåtts, utan att använda omständigheter som blivit kända först i efterhand för att kunna nå någon framgång. Om ni exempelvis testar bilen och får ett besiktningsprotokoll som klargör att bilens ljudnivå inte överstiger den tillåtna gränsen är det inte säkert att det kan användas.

Ett sådant besiktningsprotokoll kan dock användas i en ansökan om resning. Har ni annan bevisning kan den givetvis också användas. I ansökan om resning skriver ni varför ni anser att saker och ting inte gick rätt till när polisen utfärdade boten.

Det för svårt för mig att ge er något konkret råd gällande hur ni bör utforma er ansökan, oavsett vilket alternativ ni väljer. Om ni väljer att driva processen vidare är min rekommendation därför att ni tar hjälp av en jurist som är specialiserad på brottmål. En jurist kan del hjälpa er att bedöma om ni har någon möjlighet att nå framgång med en ansökan om resning eller undanröjande, samt att skriva en sådan ansökan om en sådan möjlighet finns.

Slutligen vill jag dock upplysa er om att det kan bli kostsamt att få denna fråga prövad i domstol. Skulle tingsrätten godta er ansökan, men ändå besluta att penningböter ska dömas ut, måste ni stå för statens och era egna rättegångskostnader – vilket kan bli betydligt dyrare än 1 000 kr (RB 31:1).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,
Natalie AccordRådgivare