FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/07/2019

Hur går rättsprocessen till och hur lång tid tar det innan man får sin dom?

Hej min fråga är hur länge kan det ta tills man får sin dom?

Jag åkte fast med lite cannabis på mig o det va i juni 2018 o nu har det gått över 1 år o jag har fortf inte fått nåt svar från åklagaren.

Har varit på förhör o polisen sa att nu kommer ärendet ligga hos åklagaren.

Brukar man få vänta så här långt tid på sitt straff Eller kan det bero på annat?

Jag har inte fått nåt ärende nr heller så vet inte hur man ska ta reda på mer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagarmyndigheten har tydlig information på sin hemsida
Vägen från att ett brott begås till meddelande av dom regleras i rättegångsbalken (kap. 19-31). Regleringen finns även sammanfattad på Åklagarmyndighetens hemsida och det är den informationen jag utgår från.

Åtal leder till rättegång och straff
När ett brott begåtts inleder åklagaren och polisen en förundersökning. Det är åklagaren som leder förundersökningen och därför ligger ditt ärende nu hos åklagaren och inte polisen. Om åklagaren anser att det finns tillräckligt starka bevis för att styrka att brottet har begåtts väcker hen åtal i domstol, vilket leder till en rättegång. Det är under rättegången som du frias eller döms och först då kan du få ett straff.

Vid strafföreläggande krävs inte åtal och rättegång
Vid mindre allvarliga brott kan åklagaren dock utdöma böter (så kallat strafföreläggande) utan att väcka åtal, men bara om du erkänner brottet och godkänner strafföreläggandet. Du kan läsa mer om strafföreläggande här.

Ta kontakt med polisen om du har fler frågor
För att ett straff ska utdömas behöver alltså åklagaren antingen åtala dig samt lyckas med att bevisa att brottet begåtts i en domstol, eller meddela ett strafföreläggande som du behöver godkänna. Om du inte blivit kallad till rättegång är åklagaren antingen inte färdig med förundersökningen eller så har den lagts ner. Tyvärr hittar jag inte någon information om hur lång tid förundersökningar brukar ta och jag kan inte heller svara på hur du får tag på ditt ärendenummer eller kan få mer information om ditt specifika fall. Jag rekommenderar att ringa polisen på telefonnummer 114 14 och fråga dem.

Jag hoppas att du förstått mer om hur rättsprocessen går till! Förhoppningsvis kan polisen hjälpa dig vidare.

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare