FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/12/2021

Hur går man vidare i en civilrättslig tvist när motparten äger hemvist i annan medlemsstat?

Hej. Jag hyrde ut min båt i somras. Hyresmannen körde på ett grund och vägrar nu att ta det ytterligare ansvar kostnadsmässigt för att få båten i ett körbart skick. Vi har ett kontrakt som reglerar detta. Mannen är medborgare och boende i Portugal.

Hur kan man försöka gå vidare i ärende?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår utifrån frågan att du som skriver är svensk medborgare med hemvist i Sverige samt att ersättningsansvaret för den aktuella skadan är reglerad i avtalet.

Alternativ tvistlösning

Till att börja med kan konstateras att det ofta är mer fördelaktigt att lösa civilrättsliga tvister utan att gå till domstol med ärendet. Exempelvis genom att förlikning eller medling. Alternativ tvistlösning sparar ofta tid och pengar.

Går tvisten inte att lösa på annat sätt är det naturligtvis ett alternativ att väcka talan vid domstol.

Den s.k. Bryssel Ia-förordningen är tillämplig på privaträttens område (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1215/2012 av den 12 december 2012 om domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar på privaträttens område).

I ett fall då svaranden i en privaträttslig tvist har hemvist i annan EU-medlemsstat är huvudregeln att talan ska väckas hos domstol i dennes hemvistland (artikel 4 BIa-förordningen).

Talan kan dock även väckas i den stat som utgör uppfyllelseort för den förpliktelse som tvisten avser (artikel 7(1)a BIa-förordningen).

Vad kan du göra nu

I ditt fall skulle det alltså till att börja med vara lämpligt att se ifall det går att lösa tvisten utan att gå till domstol. Skulle detta inte vara ett alternativ så är det möjligt dels att skicka in en stämningsansökan hos domstolen i motpartens hemvistort, eller hos domstolen i den ort som betalningen av ersättning för skadan skulle uppfyllts i.

Behöver du hjälp med upprättande av stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen

Erika JohanssonRådgivare