FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/07/2018

Hur går man tillväga då tillbehör saknas vid köp från en privatperson?

Hej!

Jag köpte en näst intill ny MC (2018) 2:e februari från en tjugoettårig tjej. Vi skrev på blockets köpeavtal i två upplagor vid köpet. Hojen är helt ok men det fattas handbok samt en del verktyg i verktygssatsen som skall följa med fordonet. Hon lovade att skicka handboken samt swisha en slant för verktygen som fattades.

Har ringt samt sms:at lite då o då för att inte vara allt för påträngande. I början gick det bra med konversationen men inget hände....Nu svarar hon inte överhuvudtaget! Snart 5 månader!

Jag har hela sms konversationen på mobilen där hon lovar o lovar.....samt att jag vet att boken finns där!

Hur går man då tillväga, när jag vet att hon hittat handboken men slarvat bort verktygen dito?

För mig blir det en princip när hon lovar och lovar men bara slutar att höra av sig eller att svara på sms som man skickar ens.

Saken är att man börjar bli ganska trött på denna dam, då hon inte gör rätt för sig!

Därför vore det underbart skönt att få ett svar från er!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har köpt motorcykeln för personligt bruk av en annan privatperson. Vid köp mellan privatpersoner är köplagen tillämplig. Den är dock dispositiv, det vill säga ni får komma överens om annat som då får företräde framför lagen.

Köplagen reglerar vad som ingår i köpet
Varan ska i första hand stämma överens med vad som följer av avtalet (17 § första stycket). I fall ni i kontraktet eller innan köpet kommit överens om att verktyg och handbok ska medfölja ska dessa ingå.

I andra hand ska varan stämma överens med vad som generellt gäller för liknande varor av samma slag. Om verktyg och handbok oftast ingår då man köper begagnade motorcyklar för det fallet ska det vara så även för dig (17 § andra stycket första punkten).

Alternativt ska varan stämma överens med köparens individuella förutsättningar om säljaren var införstådd med dessa. Ett exempel är om du köpte motorcykeln för att mecka med den, och säljaren visste detta (17 § andra stycket tredje punkten).

Vid köp från en annan privatperson är man oskyddad
Dessvärre är man vid köp via till exempel Blocket som köpare ganska oskyddad. Man kan inte vända sig till Allmänna reklamationsnämnden som man kan som konsument. Du kan såklart alltid vända dig till tingsrätt eller polis. Det känns dock inte aktuellt för dig då det verkar röra sig om en ganska liten summa, samt då risken finns att handboken och verktygen inte ingick i köpet. Ditt bästa alternativ är tyvärr med största sannolikhet att fortsätta trycka på tjejen du köpte motorcykeln av och hoppas att hon gör rätt för sig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare