Hur går man till väga vid andelsägande av bostadsrätt som gift?

Hej!

Om jag köper en bostad med min fru och vi båda står på bostadslånet, kan vi själva välja hur stor andel utav bostaden var och en ska äga? Jag kommer gå in med hela kontantinsatsen och kommer betala boendet själv, så jag vill stå som 100% ägare på bostaden. Vi har skrivit äktenskapsförord där alla tillgångar räknas som egen egendom.

Är det möjligt att stå som ensam ägare, alternativt 90% jag/10% min fru, och hur går man i sådana fall tillväga? Är det något man kommer överens om med bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni kan själva välja hur stor andel av bostaden var och en ska äga. Detta ska framgå av köpehandlingarna. Eftersom ni har ett äktenskapsförord där alla tillgångar räknas som egen egendom undviker du att värdet för bostaden räknas in i en eventuell framtida bodelning om du står som ensam ägare till bostaden.

Det är den som står på kontraktet till bostaden som antas äga bostaden, om inget annat kan påvisas. Vill du äga hela bostaden själv bör du alltså se till att endast du undertecknar köpehandlingen. Om du vill låta din fru äga exempelvis 10% är det viktigt att det framgår i köpehandlingen eftersom man annars utgår från att bostaden ägs med lika andelar om både du och din fru skriver under köpehandlingen.

Sammanfattningsvis krävs alltså att era ägarandelar framgår av köpehandlingarna och att ni kompletterar med äktenskapsförord avseende att bostaden inte ska ingå vid en eventuell bodelning. Bostadsrättsföreningen får genom köpehandlingarna ta del av era ägarandelar inför godkännande av dig/er som medlemmar i bostadsrättsföreningen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare