FrågaFAMILJERÄTTFaderskap16/08/2017

Hur går jag tillväga om att få ett faderskapsintyg?

Hej

Hur går jag tillväga om att få ett faderskapsintyg. Min mamma och pappa har aldrig levt ihop sedan jag föddes.

Min pappa bor i Canada sedan många år tillbaka. Nu har min mamma gått bort och i mitt personbevis står inte vem som är min pappa. Har träffat min pappa en gång 1989 och hade då även kontakt via telefon men hans nuvarande fru satte stopp för det. Har nu via ett telefonsamtal med min pappa fått ett godkännande att har skriver på ett faderskap. Men hur går jag tillväga.??

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att fastställa faderskapet behöver din pappa skriva under en faderskapsbekräftelse, och intygar därmed att han är din pappa. (Föräldrabalken 1 kap. 4 §) Jag rekommenderar dig att kontakta socialtjänsten i din kommun som kan bistå med information om hur en bekräftelseblankett kan se ut. Eftersom du är myndig är det du och din pappa som upprättar bekräftelsen, varken socialnämndens eller din mammas godkännande krävs.

Blanketten ska fyllas i och kan skickas till din pappa som ska signera att han godkänner faderskapet, hans signatur ska bevittnas av två personer. Därefter ska du själv godkänna din pappas bekräftelse, skriftligen och daterat. Bekräftelseblanketten ska sedan skickas till Skatteverket för registrering.

Eftersom du är myndig har inte längre socialtjänsten någon skyldighet att försöka utreda vem som är din pappa men om du ber dem om hjälp kan de bistå med ytterligare användbar information om hur faderskapet fastställs.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare