FrågaEKONOMIÖvrigt17/05/2020

Hur går jag tillväga när jag har blivit lurad av en fransk bank?

Hej jag ha blivit lurad av en fransk bank som heter

X och dom sa att jag skulle betala in 64000 kr

Och när jag betalade in pengarna så och sedan skulle

Det komma inom 48 timmar men det kom inga pengar så skrev han som jag hade kontakt med att

Vi skulle göra ett försök med 51000 kr genom Y banken men jag fick inget där häller

Jag vill anmäla kan jag göra det

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vad du har avtalat med banken eller vad pengarna skulle användas till. Det jag har förstått är att banken inte har skickat pengarna till dig inom den tidsramen som banken sagt till dig. Eftersom banken inte har skickat pengarna tillbaka inom de fyrtioåtta timmarna ska du göra en anmälan till polisen direkt.

Du kan göra en polisanmälan genom att ringa till 114 14 eller så kan du gå till en polisstation. Att banken inte skickat dina pengar tillbaka kan bero på flera faktorer, exempelvis att banken kanske har skrivit in fel kontonummer, men det vet vi inte. Det kan alternativt röra sig om bedrägeri, men utifrån de omständigheter som du har angivit så kan jag inte fastställa något utan tillräcklig information.

Hoppas att det löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Rahime DumanRådgivare