Hur går jag tillväga för att skilja mig från min make när hen inte är kontaktbar?

Hej jag försöker förstå hur jag kan skilja mig jag och min man gifte oss i Sverige februari 2019 i årsskiftet 19-20 åkte han hem till Thailand då jag ville att han skulle delta i det Svenska samhället inte bara leva på min inkomst. Då gay gifte inte är tillåtet i Thailand är vi endast gifta i Sverige han har inte svarat på mail eller Skype eller andra försök från mig sedan han åkte tillbaka.

Hur gör jag för att genomföra en Skilsmässa ?.

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Att din make inte är kontaktbar kommer inte begränsa din rätt att få igenom en skiljsmässa

Oavsett om du har din makes medgivande eller inte har du rätt att ensidigt ansöka om äktenskapsskillnad, 5:2 ÄktB. Detta kallas för att ansöka om stämning för äktenskapsskillnad. Mer om hur du går till väga för att skicka in en sådan ansökan kan du läsa om HÄR. Efter det att du skickat in en sådan ansökan har din make rätt att yttra sig angående skilsmässan. I det fall domstolen inte kan inhämta ett sådant yttrande från din make, dvs domstolen inte kan kontakta din make för att hörs hens inställning kan domstolen istället välja att tillse en god man som får företräda din make i domstolen. Om en sådan god man tillsätts ska denna först och främst försöka ta kontakt med din make men går inte detta får den gode mannen svara för din make i domstolen. Mer om detta kan du läsa HÄR.

Kravet på betänketid bör inte vara aktuellt i ditt fall

Normalt sett när enbart en av makarna ansöker om äktenskapsskillnad så krävs det att det förlöper en viss betänketid innan dess att äktenskapsskillnaden kan gå igenom, 5:2 ÄktB. Eftersom du beskriver att du och din make har bott isär sedan årsskiftet 19/20 har det dock passerat två år sedan ni slutade bo ihop varpå kravet på betänketid inte blir aktuellt, 5:4 ÄktB och äktenskapsskillnaden kan gå igenom direkt. För detta krävs dock att du kan lämna in ett intyg( ett så kallat särlevnadsintyg) där två personer som har god insikt i erat förhållande kan intyga att ni inte bott ihop de senaste två åren. Mer om detta intyg kan du läsa om HÄR

Sammantaget så utgör det faktum att din make inte är kontaktbar inte något hinder för dig att få igenom en skilsmässa. Det enda denna omständighet kan leda till är att processen kanske tar lite längre tid än vanligt (till följd av de kontaktförsök som behöver göras). Du ska dock ha med dig att ansvaret för att få kontakt med din make inte vilar på dig utan domstolen och en eventuell god man.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och stort lycka till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare