Hur går jag tillväga för att överta en fastighet?

Hej

Jag ock mina föräldrar äger en fastighet tillsammans. 33.3% var.

Nu är det så att jag tänker ta över fastigheten. I samband med att jag tar över fastigheten så kommer jag även ta över deras lån som dem har på den.

Så min fråga är hur ska jag gå till väga?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Formella krav för köpet av fastigheten

I och med att lån ska övertas tolkar jag det som att det rör sig om ett köp av fastighet och inte gåva. Köp av fast egendom regleras i Jordabalken (JB). Det uppställs vissa formkrav för att köpet ska vara giltigt (4 kap. 1 § JB):

1. En skriftlig köpehandling ska upprättas som innehåller uppgifter om fastigheten, köpeskillingen, en överlåtelseförklaring samt både köparens och säljarens underskrift (4 kap. 1 § JB). Vidare ställs krav på att parternas underskrifter måste vara bevittnade av två personer för att lagfart ska kunna erhållas (20 kap. 7 § 1 p JB).

2. Därutöver ska ett köpebrev upprättas, det vill säga en dubbel köpehandling (4 kap. 5 § JB). Köpebrevet fungerar som ett kvitto för köpet, men det finns dock inte ett krav på att det ska upprättas om inget annat föreskrivits.

Därefter kan du ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. Detta ska göras senast tre månader efter att köpet fullbordats (20 kap. 1-2 §§ JB).

Övertagande av lån

Angående övertagandet av lånet är det en fråga som är av ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Du behöver göra en ansökan om lån hos banken. Var dock uppmärksam på att banken inte har någon juridisk skyldighet att bevilja dig ett lån. För vidare frågor bör du vända dig till din bank.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare