Hur går jag tillväga för att köpa mig in i pojkvännens lägenhet?

Hej!

Hur går man tillväga för att köpa in sig i pojkvännens lägenhet som är köpt nyligen? Räcker det att skapa ett kontrakt tillsammans?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att du ska kunna köpa dig in i din pojkväns lägenhet behöver den del du ska överta överlåtas. En överlåtelse kan ske antingen genom gåva eller genom köp.

Det första ni behöver bestämma är hur stor andel du ska äga. Därefter ska en överlåtelsehandling skrivas. Antingen kan ni upprätta den själva eller så kan ni ta hjälp av en jurist.

Om du ska köpa en del av lägenheten ska ni även upprätta ett köpeavtal. Detta avtal bevisar att försäljningen är genomförd. Avtalet behöver innehålla uppgift om vem som är köpare, vem som är säljare, vilken lägenhet som avses, hur stor andelen är och vad priset varit. Dessutom ska ni båda skriva under. Ni kan skriva avtalet i tre exemplar eftersom det är bra om ni har varsitt avtal och eftersom bostadsrättsföreningen ska ha en kopia.

(6 kap 4 § bostadsrättslagen).

Sedan kommer bostadsrättsföreningen behöva godkänna dig som medlem i föreningen och de noterar i sitt register att du är delägare i lägenheten och till vilken andel.

Om ni kommit överens om att äga lägenheten med någon annan fördelning än hälften var kan det vara bra att även upprätta ett samboavtal. Ett sådant reglerar vad som ska hända med er gemensamma egendom (gemensam bostad och gemensamt bohag) om ert samboförhållande upphör.

Sammanfattningsvis behöver ni en överlåtelsehandling (köpeavtal eller gåvobrev), ett godkännande av bostadsrättsföreningen och eventuellt ett samboavtal.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta köpeavtal, gåvobrev eller samboavtal kan ni boka tid med en av Lawlines duktiga jurister här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare