FrågaFAMILJERÄTTAdoption16/03/2020

Hur går jag till väga för att adoptera en vuxen person?

Min maka har en biologisk vuxen son som vuxit upp med oss gemensamt. Hur går jag till vidare för att få adoptera honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du vill ansöka om adoption ska du skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten. Vad som ska framgå av ansökan och hur ansökan kan utformas finns att hitta här.

Det är tingsrätten i den ort du är folkbokförd i som tar emot din ansökan. Om du nyligen har flyttat är det tingsrätten i den ort du var folkbokförd i den 1 november föregående år.

Till ansökan ska bifogas personbevis från Skatteverket. Ett för dig och ett för den din makas biologiska son.

Det tillkommer en ansökningsavgift på 900 kr.

En adoption av någon över 18 år godkänns om det finns särskild anledning till adoptionen. Bedömningen utgår från det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och den som adopteras. Särskild anledning kan vara då adoptionen genomförs för att bekräfta en relation som motsvarar den mellan förälder och barn eller om den som vill adoptera har uppfostrat den som adopteras.

(4 kap 4 § föräldrabalken).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, lycka till!

Vänligen

Maya HempelRådgivare